Dodelijke saaiheid

Karin Hazendonk 27 juli 2019 Auteur
Laura, de dochter van Thomas en Tessa wordt na een feest dood aangetroffen in de tuin van hun beste vrienden Cleo en Lucas. Alles wijst op een noodlottig ongeluk.
Lucas begint zich echter vreemd te gedragen en door middel van flashbacks maakt Elias duidelijk wat er die bewuste avond is gebeurd.

Het verhaal kabbelt zich vanaf het begin met een dodelijke saaiheid voort. Wisselend van perspectief vertelt Elias over het leven van de vriendengroep.
Al in het begin van het boek wordt Lucas als dader neergezet. Hij gaat gebukt onder het schuldgevoel en dat wordt alleen maar erger. Niemand begrijpt waarom hij zich zo gedraagt.
Opvallend in het verhaal is dat de ouders van Laura, Thomas en Tessa ogenschijnlijk makkelijk met de dood van hun dochter omgaan. Ze pakken hun leven weer snel op. Uit het niets komt opeens de beslissing van Tessa om zelf op onderzoek uit te gaan, omdat zij niet gelooft in een ongeval.

De schrijfstijl van Elias is eenvoudig, echter is het zo doorspekt met Vlaamse woorden en (voor Nederlandse lezers) kromme zinnen, dat het boek niet zo prettig leest als zou moeten.
De personages kwamen niet goed uit de verf, bleven erg oppervlakkig en Elias is er niet in geslaagd om enige sympathie op te wekken voor een van hen.
Helaas was ook de plot erg voorspelbaar.
Ik geef Het tuinfeest 2,5*

Meer recensies van Karin Hazendonk