Georgy en Zoya, een liefdesgeschiedenis ontstaan tijdens de Russische Revolutie

Karin Marcellina 29 augustus 2019
Georgy en Zoya, zijn Russische emigranten die na de Russische Revolutie in 1917 via allerlei omzwervingen terecht zijn gekomen in Londen. De 82 jarige Georgy denkt terug aan de gebeurtenissen in zijn leven. Opgegroeid als kind van een arme landarbeider en door een toevallige gebeurtenis als tiener terecht gekomen in Sint Petersburg, in het Winterpaleis van de Tsaar en zijn familie. Het is hier dat hij de liefde van zijn leven ontmoet. Door de Russische revolutie moeten Georgy en Zoya alles achter zich laten. Verlies van geboorteland en van familie en vrienden is wat het leven van Georgy en Zoya getekend heeft. In het Winterpaleis komt Georgy in aanraking met boeken en omdat hij zichzelf wil ontwikkelen begint hij met lezen. Hierdoor kan hij in Londen aan de slag bij de bibliotheek van het British museum. Zoya vindt werk als naaister. Ze passen zich aan hun nieuwe leven aan maar de hunkering naar het Rusland van weleer blijft. Als Zoya ernstig ziek wordt, gaan ze nog 1 keer terug naar Sint Petersburg. Het boek bestaat uit 2 verhaallijnen: het ene verhaal begint in 1981 waarin Georgy vertelt over de ziekte van Zoya en zijn Engelse familie en de andere verhaallijn start in de beginjaren van de 20e eeuw met een beschrijving van het leven Georgy in het dorp waar hij vandaan komt. Beide verhaallijnen lopen in elkaar samen. Dit geeft een andere leeservaring dan een boek waarin de gebeurtenissen chronologisch verteld worden en dit maakt het verhaal interessanter om te lezen. Op pagina 25 wordt aangegeven hoe het verhaal ingedeeld gaat worden: “Doesja, zeg ik terwijl ik me buk en haar voorhoofd kus, mijn vingers even rustend tegen haar zacte, dunne vlees. Mijn lieveling. Ik adem haar vertrouwde geur in; al mijn herinneringen zijn erin vervat. Ik zou mijn ogen kunnen sluiten en overal kunnen zijn. 1970. 1953. 1915.”Ieder hoofdstuk is als het ware een verhaal op zich en wordt vaak met een jaartal aangegeven. Het idee om een boek te schrijven over het Winterpaleis in Sint Petersburg is ontstaan in de jeugd van John Boyne, nadat hij tijdens een vakantie bij zijn grootvader een boek van Robert Massey over de Romanov’s heeft gelezen. Speciaal is om te weten dat John Boyne het gedeelte in het boek dat betrekking heeft op het Winterpaleis heeft geschreven tijdens een verblijf in het Winterpaleis. Een warm verhaal over een liefde en hoe geschiedenis invloed kan hebben op het leven van mensen.
Zie ook lezing John Boyne op You Tube: Politics and Prose 23-04-2013

Meer recensies van Karin Marcellina