De kracht van verborgen verhalen

Karin Marcellina 30 maart 2023
Bota Banja is het boekenweek essay 2023 geschreven door Raoul de Jong.
Raoul de Jong is een Rotterdamse auteur. Zijn laatste roman Jaguarman (2020) is geschreven na aanleiding van zijn eerste ontmoeting met zijn Surinaamse vader als hij achtentwintig jaar oud is. Hij verneemt van zijn vader dat een van hun voorouders een medicijnman was die zichzelf kon transformeren in een jaguar. Raoul wil meer weten over deze krachten en gaat op onderzoek uit in Suriname. Door zijn zoektocht leert hij meer over de geschiedenis van Suriname. Niet alleen over de slavernij maar ook over de levenskracht van de mensen. Hij vond de antwoorden op zijn vragen vooral in de boeken van Surinaamse schrijvers zoals Anton de Kom.

Boto Banja is een vervolg op Jaguarman. Banja is muziek met zang en dans waarmee de tot slaafgemaakten vertelden over de bootreis, over wie ze waren voordat ze ontvoerd werden vanuit Afrika en in slavernij terechtkwamen. Hoe ze de onderdrukking hebben overleefd. Na de bootreis werden de tot slaafgemaakten op de slavenmarkten zoals op Curaçao verkocht waarbij het kon voorkomen dat een broer naar Suriname werd gebracht en de andere naar de Verenigde Staten. De banja symboliseert de kracht van hereniging.

In de voetsporen van de schrijvende nazaten van slaafgemaakten, zoals Zora Neale Hurston, Langston Hughes en Aimé Cesaire, afkomstig uit Noord en Zuid-Amerika en de Caraïben, die in de jaren dertig van de vorige eeuw op schepen waren gestapt om de wereld hun verhaal te vertellen, maakt Raoul een bootreis van de Dominicaanse republiek naar Curaçao.

De schrijfstijl van Raoul is beschrijvend, speels en openhartig. De nieuwsgierigheid van de lezer wordt geprikkeld door het relaas over zijn reis, de mensen die hij ontmoet welke afgewisseld worden met de verhalen van en over de auteurs uit de jaren dertig en andere leden van het geheime genootschap van dansende schrijvers.

Het belangrijkste thema van Boto Banja is kracht. De kracht van overleven, om door te zetten, ook als je niet wordt gezien, de kracht van innerlijk herstel: “hoe je in een storm van tegenspoed kunt blijven staan als een ongeknakte reus.”

Een voorbeeld van kracht zie je terug in wat Raoul over Zora Neale Hurston schrijft :"Zora had de goden gezien en ze had begrepen wat zij van ons willen: groot, vrolijk en schitterend zijn zonder belemmeringen, zoals zij zelf. Hoera!”

Aan het eind van het essay geeft Raoul de boodschap mee dat mee dat we een kracht in ons hebben waardoor we onszelf kunnen zijn: "we hoeven onszelf niet te beknotten".

Boto Banja inspireert doordat Raoul zijn passie deelt voor de boeken van de leden van het geheime genootschap der dansende schrijvers maar vooral ook omdat het laat zien hoe mensen kracht hebben om hun eigen weg te kiezen ondanks de beperkingen en verwachtingen van de maatschappij.

Meer recensies van Karin Marcellina