Dreigende spanning en een meeslepend plot

Karin Marcellina 16 maart 2020
Carol Brodie, bestsellerauteur, vlucht vanuit Londen naar het zuiden van Frankrijk. Ze heeft onder een andere naam voor 2 maanden een gîte gehuurd. Na vijf jaar geen letter op papier te kunnen zetten, is ze ervan overtuigd dat ze in een nieuwe omgeving de rust en de inspiratie zal kunnen vinden om binnen die 2 maanden een nieuw boek te kunnen schrijven. Zich vastklampend aan oude gewoontes lukt het haar niet om iets op papier te krijgen. In plaats van schrijven gaat ze haar buurvrouw bespieden via een telescoop. Op een avond ziet ze hoe haar buurvrouw een man die haar bedreigd neerslaan. Is de man bewusteloos of dood?

Ze besluit niemand wat te vertellen over wat ze gezien heeft maar zelf op onderzoek uit te gaan.

Ik zie je is het negende boek van de succesvolle Nederlandse thrillerschrijver Michael Berg, een pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen. Na jaren in Frankrijk gewoond te hebben is hij sinds 2019 terug naar Nederland verhuisd. Ik zie je is genomineerd op de longlist Nederlandse Thrillers 2020.

Ik zie je wordt verteld vanuit het perspectief van Carol Brodie. Haar instabiele geestestoestand, haar onzekerheden en hoe ze probeert haar leven en haar carrière als bestsellerauteur weer op te pakken, wat in eerste instantie zo jammerlijk mislukt. Via flashbacks wordt duidelijk wat de reden is waarom Carol psychisch in de war is. De wanhoop van Carol wordt op deze wijze voelbaar.

De gedetailleerde beschrijving van de omgeving lijkt in eerste instantie het verhaal af te remmen, maar heeft een duidelijke meerwaarde voor het plot.

De opbouw van het boek is in het begin wat traag. De spanning komt pas goed op gang als Carol het onderzoek in eigen hand neemt. De groei van Carol van wanhoop naar daadkracht is op een voortreffelijke wijze door de auteur beschreven. En het is deze persoonlijk groei van Carol en de dreiging van gevaar die zorgt voor een steeds groter wordende spanning en een meeslepend plot.

Meer recensies van Karin Marcellina