Fascinereden familieroman in een klimaat veranderende wereld

Karin Marcellina 21 november 2020
In het jaar 2038 heeft de aarde te maken met de Grote Verdorring waardoor bossen wereldwijd zijn gestorven op een aantal plaatsen na. Deze overgebleven bossen worden beheerd door bedrijven en alleen de rijken kunnen tegen betaling en onder leiding van een gids een bezoek brengen aan deze laatste groene gebieden. Eén van die plaatsen is Greenwood Island in Canada waar Jacinda ‘Jake’ Greenwood bosgids is . Volgens Jacinda, die al jong wees is geworden, is de overeenkomst van haar achternaam met de naam van het eiland louter toeval.

Via oude documenten komt Jacinda meer te weten over haar familie. Zo maakt ze kennis met haar vader, de te vroeg gestorven timmerman Liam, haar oma Willow die als milieuactiviste de erfenis van haar vader, houtmagnaat Harris, wegschonk, waaronder ook Greenwood Island. Is het mogelijk dat Jacinda één van de laatste groene plaatsen op aarde, Greenwood Island, kan opeisen als zijnde haar bezit?

De Canadese auteur Michael Christie is afgestudeerd psycholoog die jaren werkzaam is geweest bij de sociale dienst in Vancouver. Verder is hij ook professioneel skateboarder geweest en timmerman. Dit is zijn derde boek. Het idee voor dit boek ontstond toen hij een boom omkapte op zijn terrein en de jaarringen zag.

Greenwood is een familiekroniek over vier generaties waarbij we honderddertig jaar terug gaan in de tijd. De opbouw is echter niet gebaseerd op de standaard verticale stamboom van een familie maar gaat uit van de jaarringen van een boom. Door deze cirkelopbouw ga je van de toekomst via het verleden naar de kern van het verhaal en vanuit het verleden naar de toekomst. Hierdoor blijf je nieuwsgierig naar het vervolg van de verhalen die je al gelezen hebt. Iedere jaarring heeft een hoofdpersonage.
Al deze verhalen worden verteld vanuit het perspectief van een alwetende verteller totdat we in 1908 belanden, hier wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van een gemeenschapsverteller. Het jaar 1908 is de kern van de boom, het begin van het ontstaan van de boom en ook het begin van het ontstaan van de familie Greenwood. Deze wisseling van perspectief is verfrissend en zorgt voor een andere kijk.

De schrijfstijl is vlot en het verhaal is prettig te lezen door de korte hoofdstukken. Michael Christie heeft een verhalende manier van vertellen die er voor zorgt dat je geboeid blijft doorlezen. Er zijn geen moeilijke zinsconstructies of complexe woorden. Personages worden op een dusdanige empathische wijze beschreven, dat je begrip krijgt voor hun handelswijze, hoe onsympathiek die ook mag zijn.

Er zijn twee thema’s met elkaar verweven, ten eerste de vraag wat een familie is en ten tweede de klimaatverandering en welke gevolgen deze voor de toekomst van de aarde en de mens zal hebben. Om uitleg te geven aan wat een familie is, worden er prachtige vergelijkingen met de bomen in het bos beschreven. Er zijn vele dialogen en citaten waardoor je als lezer aan het denken wordt gezet over de klimaatverandering. Ondanks alles is het geen somber boek er blijft altijd hoop. Eén ding is zeker na het lezen van dit boek zal je nooit meer op dezelfde manier naar de bomen en bos kijken. Beslist een aanrader!

Meer recensies van Karin Marcellina