Een innerlijke reis

Karin Marcellina 24 februari 2022
Krishan, een jonge Tamil, woont met zijn moeder en oma in Colombo op Sri Lanka waar hij werkzaam is voor een NGO. Hij heeft jaren in Delhi (India) gewoond waar hij heeft gestudeerd en waar hij ook de activiste Anjum heeft leren kennen met wie hij een relatie heeft gehad. Onder haar invloed en door zijn schuldgevoel over zijn veilige leven in Delhi terwijl er op zijn geboortegrond in het noorden van Sri Lanka een burgeroorlog woedde, besluit hij na de oorlog zijn studie op te geven om bij een kleine NGO in het noorden van Sri Lanka te gaan werken. Ondanks zijn hoge verwachtingen bevalt het werken in het noorden hem niet en na een aantal jaren vertrekt hij naar Colombo.

Door telefoontje uit het noorden waarin de dood van Rani, de voormalig verzorgster van zijn oma wordt meegedeeld, besluit Krishan met de trein naar het noorden te reizen om de begrafenis van Rani bij te kunnen wonen. Gedurende de treinreis staat hij niet alleen stil bij het leven van de door de burgeroorlog getraumatiseerde Rani maar ook met zijn leven en de zijn keuzes en motivaties.

A Passage North is de tweede roman van de Sri Lankaanse auteur van Tamil afkomst Anuk Arudpragasam. In beide boeken speelt de ruim dertigjarige burgeroorlog in het noorden van Sri Lanka tussen de Tamil Tijgers en het Singaleze regeringsleger een belangrijke rol. In 2019 heeft Anuk Arudpragasam zijn doctoraat in filosofie behaald aan de Universiteit van Columbia.

Vanaf de eerste pagina's is duidelijk dat A Passage North een filosofische roman is:

“The present, we realize, eludes us more and more as the years go by, showing itself for fleeting moments before losing us in the world’s incessant movement, fleeing the second we look away and leaving scarcely a trace of its passing…the next occasion we are able to hold things still, we realize how much time has passed since we were last aware of ourselves, when we realize how many days, weeks and months have slipped by without our consent.”

Van de drie delen Message, Journey en Burning is Journey het indrukwekkendst door de wijze waarop twee treinreizen met elkaar verbonden zijn. Elke treinreis geeft Krishan een inzicht in zijn leven:

“that he’d traversed not any physical distance that day but rather some vast psychic distance inside him, that he’d been advancing not from the island’s south to its north but from the south of his mind to its own distant northern reaches.”

A Passage North is opgebouwd uit drie delen waarin op vloeiende wijze in prachtige, fijngevoelige lange zinnen het heden met het verleden wordt afgewisseld van zowel de personages als van de geschiedenis van Sri Lanka, met name de geschiedenis van de burgeroorlog die van 1983 – 2009 heeft gewoed. Dit verschaft je als lezer meer informatie over en begrip voor de personages en de keuzes in hun leven.

De trage, vlakke wijze van vertellen in combinatie met de lange mooie zinnen zorgt ervoor dat het geen boek is dat je snel leest. Het heeft ook geen plottwist of je moet het inzicht van Krishan aan het einde van het boek als een plottwist zien. Prachtig geschreven boek maar niet altijd even toegankelijk en soms wat te vlak. A Passage North is genomineerd voor de 2021 Booker Prize en heeft deze niet gewonnen.

Meer recensies van Karin Marcellina