Debuutthriller met droomplot

Karin Marcellina 19 maart 2024
Anna O. is het thrillerdebuut van Matthew Blake, een voormalige speechschrijver voor het Britse parlement. Zijn liefde voor spannende boeken begon met het ontdekken van de werken van Agatha Christie en Dan Brown. Vanaf dat moment wist hij dat hij auteur wilde worden van boeken vol onverwachte wendingen en spectaculaire eindplots. Zijn idee om een thriller te schrijven over slaap-gerelateerde misdaden is ontstaan door zijn nieuwsgierigheid naar wat zich in ons onderbewustzijn afspeelt in de ongeveer drieëndertig jaar van ons leven die we slapend doorbrengen.

Anna Ogilvy, dochter van een schaduwminister, oprichtster van een tijdschrift, journaliste en schrijfster wordt slapend gevonden met bebloede kleding en met een mes naast zich. De lichamen van haar twee beste vrienden worden met steekwonden teruggevonden. Anna lijdt al sinds haar jeugd aan slaapstoornissen die zich uiten in gewelddadig gedrag tijdens slaapwandelen.

Nu, vier jaar later, is ze nog steeds niet wakker. Ze lijdt aan een mysterieus syndroom. De forensisch psycholoog dr. Benedict Prince krijgt de opdracht van het Openbaar Ministerie om Anna O. ook wel Schone Slaapster genoemd, wakker te maken zodat ze terecht kan staan. Heeft zij tijdens het slaapwandelen de moorden gepleegd of heeft zich in die fatale nacht iets anders afgespeeld?

Anna reageert goed op de behandeling van Ben maar met haar ontwaken en de terugkeer van haar herinneringen komt haar leven en het leven van Ben in gevaar. Is ontsnapping nog mogelijk of is het gevaar niet meer te ontwijken?

Anna O. is een thriller die draait om het thema slaap-gerelateerde misdaden. Vanaf de eerste zin wordt dat duidelijk gemaakt door de mededeling: “De gemiddelde mens slaapt drieëndertig jaar van zijn leven”. Een zin die allerlei vragen oproept en waarvan je verwacht dat deze vragen in de komende hoofdstukken beantwoord zullen worden.

De schrijfstijl is vlot, verklarend en beschrijvend. Het verhaal is opgebouwd uit korte hoofdstukken vanuit verschillend perspectief geschreven. Ieder perspectief wordt aangegeven door vermelding van de naam boven het hoofdstuk. Hierdoor krijg je snel een beeld van de personages en de gebeurtenissen. Helaas ontbreekt vooral in het begin een echte wisseling van perspectief waardoor variatie ontbreekt. De psychologische kenmerken van de personages zijn goed uitgewerkt en hier wordt door de auteur veel mee gespeeld waardoor je beeld van het personage van het ene op het andere moment kan wijzigen.

Matthew Blake heeft veel onderzoek gedaan naar slaap gerelateerde misdaden. Zijn kennis over het onderwerp heeft hij met veel enthousiasme verwerkt in Anna O. Zijn gedrevenheid is ook zijn valkuil. Na een spannend begin dreigt Anna O. in de eerste hoofdstukken van het tweede deel te statisch te worden vanwege een overvloed aan verklarende details. Aan het eind van het tweede deel komt er weer vaart in het verhaal en komt de spanning terug.

Er zitten meerdere lagen in het verhaal zoals de verwijzingen naar de films van Hitchcock en de verhalen uit de Griekse mythologie. Opvallend is ook de wijze waarop Matthew Blake zijn auteurservaringen zoals het schrijven en het laten uitgeven van een boek verwerkt in het verhaal evenals de rol van de media en de reacties van mensen op social media. Zo beschrijft hij de hype rond het boek van Anna Ogilvy en dat proces lijkt verdacht veel op de publiciteit rond Anna O.: "Het boek is nu al weken trending op social media. Advertenties in kranten. aanprijzingen van beroemdheden. Het waargebeurde misdaadverhaal van de eeuw. Prins Harry en Michelle Obama zijn één ding. Maar Anna Ogilvy is de Schone Slaapster herself. Clara koopt een exemplaar van Anna O. het ware verhaal en .....”

Anna O. is een detective die soms dreigt te verzanden in details en perspectieven maar zich naarmate het verhaal vordert weet te herstellen en de spanning op te bouwen. Een detective met onverwachte wendingen en het spectaculaire eindplot waar Blake Matthews zo van heeft gedroomd.

Meer recensies van Karin Marcellina