Een heerlijke historische feelgoodroman!

Het verhaal,
'Thuis in het onbekende' van Vannessa Thuyns is deel 1 van de ‘De Thuishaven’-serie.

Engeland, 1950.
Het verhaal wisselt zich af naar het verleden en het heden. Adrian Howerd, voormalig burgemeester van het plaatsje Paddlestone heeft het stokje overgedragen aan zijn dochter, en alhoewel Alexandra in het begin niet echt serieus wordt genomen, weet ze haar mannetje te staan.
Op een dag als er een mysterieuze man aanspoelt, staat niet alleen haar eigen leven, maar ook van de mensen van heel Paddlestone op z’n kop. Alex haar moeder neemt de zorg van de man op zich, waar Alex het eigenlijk niet mee eens is. Wanneer ze een keer verplicht naast zijn bed moet zitten en de man zijn ogen opent weet ze niet wat ze ziet. Alex ontdekt op een dag wie hij is en komt voor een lastige keuze te staan…

VS, 2001.
De Britse Penny vertrekt naar New York om bij het Museum of Modern Art te werken aan een speciale expositie.
Wanneer ze daar aankomt, komt ze erachter dat ze haar gehuurde kamer waar al haar geld in zit helemaal niet blijkt te bestaan. Dus geen plek om te wonen en geen geld om van te leven. Een zeer verdrietige start voor Penny in het bruisende New York.
Ze krijgt hulp van de zeer knappe advocaat Elliott en biedt haar een slaapplek aan, maar ze kan toch niet zoiets aannemen van een man die voor haar nog vreemd is? Het komt vast wel goed, denkt ze…
Hoe ver de levens van Alexandra en Penny ook van elkaar verwijderd lijken, ze blijken op een bijzondere manier met elkaar verweven.

Mijn ervaringen,
Het verhaal wisselt zich af tussen Engeland in 1950 en het heden in de Verenigde Staten in 2001.

Vanaf het begin van het verhaal zit ik er helemaal in en zie alles voor mij, zo beeldend is het verhaal geschreven en ik wilde alleen maar verder lezen. Gelukkig is het verhaal ook als audioboek te luisteren dus buiten tijdens de wandelingen mocht ik heerlijk doorgaan in het verhaal.

Alex en Penny zijn twee krachtige personages die zeer goed uitgewerkt zijn, ze zorgen dat je als lezer meeleeft in hun verdriet, hun drama, emotie en liefde. Hierdoor voelde ik verbinding met ze en hun emoties en gevoelens kwamen bij mij binnen.

Emotionele momenten volgen in de loop van het verhaal tussen Alex en James en tussen Penny en Elliott. Ik voelde de spanning en de knetterde ogenblikken zorgden ervoor dat ik ook hun verbinding voelde.

De mede personages zijn ook goed uitgewerkt en hebben allemaal een mooie rol in dit verhaal. De familie en vrienden van Alex en Penny maar vooral ben ik gek op Emma, het nichtje van Alex, ze is echt een schatje. En Thomas, die al jaren gek is op Alex, is soms zo irritant maar je begrijpt hem op sommige momenten wel.

Ja, het is Thuyns weer gelukt! Het is haar gelukt om mij te brengen naar het jaar 1950 in Engeland en naar het drukke New York City in 2001 en alle avonturen mee te beleven die Alex en Penny beleven. Ik heb genoten en wil nu heel snel ‘Op weg naar de waarheid’, het tweede deel van ‘De Thuishaven’-serie, lezen.

Meer recensies van Karin van der Lee