Mooie combinatie van actie, ambitie en magie

Karin Walta 09 oktober 2019
'No matter how careful I am, eventually I’ll make another misstep. I am weak. I am fragile. I am mortal. I hate that most of all.'

The Cruel Prince gaat over Jude, een zestienjarig meisje dat woont in Faerie. Toen Jude zes was, zijn haar ouders zijn vermoord door de elf Madoc. Hij nam haar, haar tweelingzus Taryn en haar halfzus Vivienne mee naar het hof in Faerie. Vivienne is de dochter van Madoc en dus half-Fae, maar Jude en Taryn zijn mens. Jude wil zich graag bewijzen aan het hof. Maar kan Jude zich staande houden in een wereld vol gevaar, intriges en wreedheid?

Ik keek heel erg uit naar The Cruel Prince, de cover is echt mooi en de plot sprak me enorm aan: want Fae! Ik kocht niet direct het boek want ik twijfelde of ik niet moest wachten totdat de uitgave van deel 2 dichterbij kwam. De laatste tijd heb ik veel eerste delen gelezen en nu moet ik ‘geduldig’ wachten op vervolgdelen (bijvoorbeeld op deel 2 van Everless of van Bloed en Beenderen), en het is ook zo fijn om gewoon een serie door te kunnen lezen. Maar uiteindelijk zwichtte ik toch en kocht ik het boek als traktatie voor mezelf na een intensieve werkweek.

'Fairies make up for their inability to lie with an panoply of deceptions and cruelties. Twisted words, pranks, omissions, riddles, scandals, not to mention their revenges upon one another for ancient half-remembered slights. Storms are less fickle then they are.'

Holly Black weet overtuigend de mooie, maar gevaarlijke wereld van de Fae te beschrijven. Black verzint niet per se veel nieuwe dingen over de Fae, maar ze werkt bestaande beelden heel goed uit. Fae zijn listig met woorden, kunnen niet liegen en als mens kun je jezelf verliezen in alle pracht en praal van de Fae. Er is een constante dreiging omdat je als mens zo kwetsbaar bent tegenover de machtige en magische Fae.

De drie zussen hebben allemaal hun eigen wensen nu ze in Faerie wonen. Vivienne wil terug naar de gewone wereld. Taryn wil zoveel mogelijk de regels van de Fae volgen. Jude wil ook erbij horen, maar doet dat anders dan haar tweelingzus Taryn. Jude is niet bang voor een conflict en als prins Cardan haar steeds pest, komt ze voor zichzelf op. Ze realiseert zich het gevaar en de dreiging maar al te goed maar laat zich er niet door tegen houden.

'If I cannot be better than them, I will become so much worse'

Geen van de personages is perfect of helemaal sympathiek. Ze hebben allemaal hun donkere randjes en dat maakt het zo interessant. Niemand is volledig te vertrouwen. Cardan, de Cruel Prince van de titel, is een pestkop en ontzettend wreed. En toch... is hij meer dan dat. De personages weten te verassen en zijn goed uitgewerkt.

‘Nice things don’t happen in storybooks,’ Taryn says. ‘Or when they do happen, something bad happens next. Because otherwise the story would be boring, and no one would read it.’

The Cruel Prince is een fantastisch boek vol met intrige, ambitie, actie en magie. Tot deel 2 uitkomt volgend januari ga ik maar als troost de andere boeken van Holly Black lezen. The Cruel Prince is zeker een aanrader voor iedereen die van YA/Fantasy houdt.

Meer recensies van Karin Walta