Grote thema's in een klein formaat

KarlijnM 24 februari 2021
Roos Vlogman heeft met 'RAAF' een krachtige roman geschreven die ondanks de kleine omvang grote thema's behandelt. De hoofdpersoon, Raaf, is zo'n 15 jaar oud, en laat ons door zijn ogen de relatie met zijn moeder en haar bizarre acties zien. Hij is het enige kind van een moeder die zelf op zoek is naar liefde en bevestiging, en daarbij aan de behoeften van haar zoon voorbij gaat. Ze is emotioneel manipulatief en plaatst Raaf keer op keer in bizarre, pijnlijke en trieste situaties, die Raaf met een zekere gelatenheid ondergaat. Hoewel hij beter weet, blijft hij hopen op échte moederliefde, maar hij wordt telkens teleurgesteld.

Roos Vlogman heeft een fijne, vlotte schrijfstijl, en kan beeldend vertellen. Daardoor gaat de wereld van de puber Raaf echt voor je leven, en zie je de bizarre situaties glashelder voor je. Ik persoonlijk vond het boek ook grappig - ware het niet dat de grappige situaties zo schrijnend waren voor Raaf. Het boek is naar mijn smaak helaas te dun, ik had véél meer Raaf en zijn moeder willen lezen :)

Meer recensies van KarlijnM