Hillary-zonder-Bill Rodham

KarlijnM 30 augustus 2020
In 'Rodham' van Curtis Sittenfeld maken we kennis met een slimme, jonge, ambitieuze vrouw die gemaakt lijkt om de politiek in te gaan: Hillary Rodham. We volgen haar tijdens haar jonge jaren aan de universiteit, waar ze de charismatische Bill Clinton ontmoet. Ze krijgen een intense en gepassioneerde relatie, maar anders dan in de werkelijkheid, eindigt deze relatie door (veelvuldig) overspel van Bill, en gaat Hillary alleen haar professionele toekomst tegemoet. Dit is dan het begin van het 'what if' verhaal dat Sittenfeld vertelt over een Hillary die, hoewel ze moeite heeft Bill achter te laten, het in de Democratische Partij tot grote hoogten weet te schoppen. Het boek leest vlot en makkelijk, en vertelt het verhaal van een ouder wordende Hillary die zich via de Senaat tot presidentskandidaat opwerkt. Zou ze de eerste vrouwelijke president van de VS worden??
Het boek biedt naast de alternatieve ‘geschiedenis’ van het leven van Hillary ook een inkijkje in het gekonkel binnen politieke partijen en de macht van de media rondom presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten. Sittenfeld vervlecht subtiel feiten met fictie, en vertelt zo een overtuigende alternatieve geschiedenis van Hillary-zónder-Bill, eentje die mij wel kon bekoren. Het boek barst van het feminisme, en is dus waarschijnlijk niet voor elke lezer geschikt. Persoonlijk vond ik het einde (dat ik niet zal verklappen) wat minder sterk, en had ik daar liever nog een what-if binnen deze what-if gezien. Maar ik vind het boek al met al zeker een aanrader en zal zeker meer van deze schrijfster gaan lezen!

Meer recensies van KarlijnM