Geloofwaardige alternatieve biografie

Katja van Neer 28 augustus 2020
Bill Clinton vroeg Hillary Rodham drie keer ten huwelijk. In het echte leven zei ze zonder spijt de derde keer ja op deze vraag. Maar wat als ze nee had gezegd? Hoe zou haar leven en carrière er dan uit hebben gezien? In de roman Rodham, speelt Curtis Sittenfeld (1975) met deze vraag. Het resultaat is een verhaal waarin feiten met fictie worden gemengd; een alternatieve biografie over een vrouw, die de hoogste post in de politiek wil bereiken in een door mannen gedomineerde wereld.

In de proloog lezen we de afstudeerspeech van Hillary, waarin ze felle kritiek uit op een conservatieve senator en hierdoor landelijk nieuws wordt. Ze trekt hiermee ook de aandacht van Bill Clinton, die ze leert kennen tijdens haar studie rechten. De twee gelijkgestemden krijgen een relatie, die eindigt in 1974 vanwege de herhaaldelijke ontrouw van Bill. In het boek volgen we Hillary’s loopbaan over enkele tientallen jaren van professor op een juridische faculteit naar senator, waarbij ze meerdere pogingen doet om presidentskandidaat te worden voor de democratische partij. Bill Clinton blijft ze regelmatig tegenkomen.

Rodham is in de ik-vorm geschreven vanuit het perspectief van Hillary die terugkijkt op haar leven. Het boek is verdeeld in drie delen, die elk een fase uit haar leven beschrijven. Het verhaal verloopt grotendeels chronologisch. Vooral het eerste deel van het boek is wat traag. De lange hoofdstukken dragen niet bij aan het leesplezier. Om grote sprongen in de tijd te overbruggen, wordt in de tweede helft van het boek af en toe gebruik gemaakt van flashbacks. Hierdoor krijgt het boek meer vaart en ook een element van spanning.

Deel een is beschrijft Hillary’s relatie met Bill Clinton en berust voor een groot deel op waargebeurde feiten. Het lijkt een persoonlijk relaas, waarbij ze openhartig is over haar gevoelens en onzekerheden. De verliefdheid spat van de pagina’s, totdat het sprookje eindigt met de relatiebreuk. In de volgende delen neemt het verhaal een bijzondere wending, waarbij fictie de overhand krijgt. Hoewel een disclaimer is toegevoegd aan het verhaal waarin benadrukt wordt dat Rodham gelezen moet worden als een roman, is het soms moeilijk om het onderscheid te maken tussen feiten en fictie. Met name in de beschrijving van Bill Clinton heeft de auteur zich veel vrijheid veroorloofd, die niet altijd even geslaagd is.

Sittenfelds beschrijving van Hillary lijkt dichterbij de werkelijkheid te liggen. Hillary is een intelligente en ambitieuze vrouw, die liefde en vriendschappen opzij zet voor haar carrière. Ze prevaleert verstand boven gevoel, waardoor ze afstandelijk overkomt. Thema’s als vrouwenrechten, rassenverschillen en toegankelijke gezondheidszorg staan hoog op haar politieke agenda. In het politieke spel gaat echter veel energie verloren aan het ontkrachten van roddels en geruchten, waarbij zij als vrouw veel te verduren krijgt. Ze loopt er keer op keer tegen aan dat vrouwen niet dezelfde kansen en behandeling krijgen als mannen.

"En dat terwijl ik altijd heb gedacht dat Amerikanen eerder racistisch dan seksistisch waren.”

Rodham is een mooie roman over een vrouw, die de eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten wil worden. Hoewel er een aantal kanttekeningen te plaatsen zijn bij deze mix tussen feiten en fictie, is het eindresultaat een geloofwaardige, alternatieve biografie over deze sterke vrouw, Hillary Rodham.

Meer recensies van Katja van Neer