De vroedvrouw van Venetië

De vroedvrouw van Venetië’ van Roberta Rich een historische roman, die zich afspeelt in het Venetië van de zestiende eeuw. Dit boek is de eerste in de vroedvrouw triologie.
Vroedvrouw Hannah Levi heeft al heel wat baby’s gered met haar geheime kraamtechniek. Op een nacht wordt ze te hulp geroepen door de graaf van Padovani. Zijn vrouw en kind dreigen tijdens de bevalling te bezwijken. Het is een gevaarlijk verzoek, want het is Joden bij pauselijk edict verboden christenen medische hulp te verlenen. Hannah stemt toe en vraagt een astronomisch bedrag voor haar diensten – met het geld hoopt ze haar man Isaak vrij te kunnen kopen, die op Malta gevangen zit.
Hannah’s beslissing heeft grote gevolgen. Ze raakt verstrikt in een web van familievetes, verraad en hebzucht. Niet alleen haar eigen leven loopt gevaar, ook dat van de baby die zonder haar hulp dood geboren zou zijn. De schuwe Hannah komt tot daden die ze niet voor mogelijk had gehouden.'

Naast de flaptekst werd ik aangetrokken door de cover van het boek. De omgeving waar de vrouw stond trok mij aan. Het ziet er zo mooi uit dat ik toch wel interesse gekregen had.

De schrijfstijl vond ik grotendeels goed. Ik heb het natuurlijk beluisterd waardoor je een andere kijk hebt. Sommige scene's vond ik niet aangenaam om te horen. Toen dacht ik even om het verhaal te stoppen, maar ik heb verder geluisterd. Ik heb door gedaan omdat ik wilde weten wat er ging volgen omdat ieder einde van een hoofdstuk spanning opwekte.

Hannah, het hoofdpersonage is een liefdevolle, krachtige vrouw. Ze is een gekende Joodse vroedvrouw. Op een avond vraagt een Christen haar om hulp. Wettelijk is dit verboden maar Hannah ziet dit als een kans om Isaak terug te krijgen. Ze stemt in. Ik zou dit eigenlijk ook doen moest ik haar geweest zijn. Maar wat er na de bevalling gebeurd had ik niet aan zien komen. Hannah krijgt veel gebeurtenissen op haar pad. De gebeurtenissen worden ernstiger met de moment. Ze moet haar sterk houden en vooral vechten voor wat ze zelf wil en bescherming bieden aan de geliefden in haar omgeving. Hannah zal alles op alles zetten op liefde te geven. Hoe ze doet is fenomenaal en moet je zelf al doende ontdekken. Ik heb diep respect voor dit personage. Door haar wilde ik dit boek volledig beluisteren.

Jessica, de zus van Hannah vind ik in het begin een 'bitch'. Ze is grof tegenover Hannah. Zo'n zusterliefde wilt niemand hebben. Gelukkig veranderd het personage en is ze liever. Dit is jammer genoeg van korte duur. Ze had gelukkig goede intenties.

Tot slot vond ik Isaak een persoon die kracht uitstraalde net als zijn vrouw. Ik begrijp waarom ze bij elkaar horen. Hoe Isaak zijn woorden gebruikt is ongewoon voor de situatie waarin hij zich bevind. Als slaaf durven het woord te nemen is ondenkbaar maar hij doet het toch. Hij zet door om vrij man te kunnen worden. Naast dit vind ik het zeer mooi dat hij liefde kan geven aan iemand die hij amper tot niet kent. Niet iedereen zou dit kunnen.

Natuurlijk komen er nog meer personages voor in het boek. De schrijfster heeft elk personage mooi omschreven naarmate het boek vorderde. Iedereen had zijn eigenheid wat het mooi maakte. Zelf de slechteriken waren goed uitgewerkt zoals Jacobo, Nicola, Josef. Ze worden wel nooit mijn favorieten.

Doordat het verhaal zich afspeelt in de 16e eeuw zijn er zaken die ik niet voor mogelijk had kunnen houden. Ik heb toch meermaals gedacht dit kan niet waar zijn. Sommige zaken waren zeer letterlijk omschreven waarbij ik een raar gevoel had.

Ik had het met Hannah te doen. Ze heeft in een korte tijd enorm veel meegemaakt en ik hoop dat de toekomst meer positiviteit krijgt. Want dit verdient ze!

Ik geef voor deze historische roman 3 sterren. Dit vind ik een mooie score. Het boek bevat spanning, informatie, soort van romantiek en zoveel meer. Ik ben blij dat ik dit boek beluisterd heb en hoop in de toekomst de twee andere delen te ontdekken.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure