Een intrigerend boek met zwaardere thematiek

KellyvanEeten 02 januari 2024
Het eerste deel van Babel is traag en ik heb het boek meerdere keren weggelegd, maar positieve reviews van andere lezers maakten dat ik het toch steeds weer oppakte. En wat ben ik blij dat ik dit boek toch heb uitgelezen! Kuangs werk graaft diep in kolonialisme en ongelijkheid. Daarnaast wist Babel me aan het eind echt te verrassen.

Hoofdpersonage Robin is geboren in Kanton in China. Na de dood van zijn moeder aan cholera neemt de voor hem onbekende professor Lovell hem mee naar Engeland. Hier moet Robin jaren later kiezen tussen zijn comfortabele leven aan Oxford of trouw blijven aan zijn thuisland en principes.

Robin maakt in het boek een zorgvuldig uitgekiende karakterontwikkeling door. Ook professor Lovell vond ik goed uitgewerkt personage. Veel andere personages waren helaas wat vlakker, terwijl er met +500 blz meer dan voldoende ruimte zou moeten zijn voor een goede uitwerking. Minder goed uitgewerkt vond ik bijvoorbeeld Letty en haar rol in de vriendengroep. Letty was denk ik sterker uit de verf gekomen met andere motieven (met name aan het eind in relatie tot Ramy). Ze leek nu meer een spreekbuis voor de auteur om het plot verder uit te werken.

Ik vond het lastig om dit boek te beoordelen. Babel heeft een grote indruk bij me achtergelaten. Het is rauw, diepgravend en een verrassend boek ten opzichte van wat ik eerder gelezen heb. Tegelijkertijd vond ik het tempo (vooral in de eerste helft) te traag en was de stem van de auteur regelmatig te sterk aanwezig. Ondanks deze minpunten geef ik het boek toch 4 sterren. Ik zal dit boek niet snel vergeten en ik kijk uit naar het andere werk van deze veelbelovende schrijfster.

Meer recensies van KellyvanEeten