Niet wat ik had verwacht

KellyvanEeten 25 april 2024
Ik kocht dit boek vanwege de belofte van een betoverend circus en een uitgebreide, goed opgebouwde fantasywereld. Helaas maakte dit boek voor mij niet mijn verwachtingen waar. Voor de prijs van 35 EUR verwacht ik een goed geredigeerd en prachtig geschreven boek. Als ik vantevoren een sneak peak van de inhoud had gezien, had ik deze prijs er niet voor betaald.

Als je op zoek bent naar een gelaagd fantasyboek met goede worldbuilding zou ik dit boek overslaan. Heb je echter zin om een smutty boek te lezen met fantasy elementen en een mooie kaft? Dan is dit misschien wel jouw cup of tea.

Waarom dit boek het niet voor mij was:
- Een groot deel van de marketing (incl. boekcover) draait om de belofte van een magisch fantasycircus. In het boek breng je hier maar heel weinig tijd door.
- De fmc (Harrow) is 60 in mensenjaren, maar maakt keuzes als een tiener. Harrow draagt daarnaast een enorm trauma met haar mee, maar dat komt maar beperkt terug in haar gedrag en innerlijke belevingswereld.
- Het boek draait grotendeels om een instaliefde gebaseerd op lust, terwijl de personages weinig van elkaar weten.
- De mannelijke hoofdpersoon heeft geheugenverlies, waardoor hij 'zo puur is als een onbeschreven blad'. De steamy scenes vond ik daardoor nogal ongemakkelijk.
- Er is veel telling ipv showing en het geheel voelt erg gehaast, op de steamy scenes na die weer onnodig gedetailleerd zijn.

Ik schrijf niet graag negatieve recensies, dus hierbij ook nog wat dingen die ik wél leuk vond:
- Het boek heeft een prachtige uitvoering met limited edition cover
- Het verhaal leest prima weg en er gebeurd voldoende om je aandacht erbij te houden
- Een aantal personages heeft interessante backstories (waar misschien in volgende delen verder op in wordt gegaan).

Ik geef Sanctuary of the Shadow 2 sterren.

Meer recensies van KellyvanEeten