Voor Verdriet heeft niemand tijd

Kim Göttker 25 september 2020
Liv en Emerald zijn twee tieners en hebben de bekende tienerproblemen. Naast deze tienerproblemen hebben de twee ook nog een veel groter verlies meegemaakt. Beide zijn ze een belangrijk persoon verloren en hierin ontdekken zij elkaar. De vriendschap bouwt, naarmate het verhaal vordert, steeds verder op. Allebei gaan ze op een andere manier met hun verlies om en dat is ook het punt waarin ze elkaar niet helemaal kunnen vinden.

Doordat Liv en Emerald niet alleen met die zware verlies kampen, maar ook de ‘onbelangrijke’ tienerproblemen worden besproken, kun je je makkelijk meeleven met de meiden.

In het verhaal lees je vanuit de beide meiden. Hierdoor leer je hun ook steeds beter kennen. De gedachtes zijn namelijk ook beschreven. Dit zorgt voor een onderscheidt tussen beide personages.

Dit boek is allesbehalve voorspelbaar. Er zaten meerdere plottwist in die ik niet zag aankomen. En het einde, wauw. Dit was zo mooi geschreven. Je leeft mee met de meiden en zeker hoe verder je in het boek komt. Ook aan het einde weet Monica Haak je compleet te verassen.

De schrijfstijl van Monica Haak vond ik heel fijn. Het zijn geen lange hoofdstukken en het is duidelijk wanneer je vanuit Liv of Emerald leest. Dit komt niet alleen door de manier van schrijven, maar ook zeker door de mooie vormgeving.

In Voor verdriet heeft niemand tijd wordt een heel belangrijk onderwerp aangesneden. Om dit bespreekbaarder te maken, raad ik dit boek zeker aan om te lezen. Wel heb ik gemerkt dat dit boek geschreven is voor een iets jongere doelgroep. Desondanks heb ik erg genoten en raad ik ook mensen van 20 jaar ouder dit boek aan al is het alleen maar om meer stil te staan bij zelfbeschadiging.

Meer recensies van Kim Göttker