Als de morgen begint

Kim Göttker 14 mei 2021
Nog maar net ontsnapt aan een gruwelijke dood besluiten Lya en haar vrienden om zich aan te sluiten bij de Trium. Deze rebellengroep smeedt plannen om de wrede koning van zijn troon te stoten. Bij de strijd om vrijheid ontdekt Lya gaandeweg dat ze niet alleen tegen het vijandelijke leger, maar vooral ook tegen zichzelf. Kan ze haar pijn omzetten in kracht?

In het eerste deel hebben we Lya, Carli en Gwen leren kennen als drie vriendinnen. Op hun reis ontmoeten zij Devan en Walter.
Met zijn vijven ontsnappen zij uit de oven van de koning. Devan’s broer geeft hun tijdens de vlucht aanwijzingen mee om de Trium te vinden. De Trium is een rebellengroep die plannen maakt om de koning te laten vallen. Voordat ze op zoek gaan naar de Trium gaan ze eerst met zijn vijven terug naar Spruce Pine. Hier blijkt het dat er een aantal dingen anders zijn dan de meiden altijd hebben gedacht.

Lya gaat in beide delen door een emotionele moeilijke tijd heen. Zij ziet haar vader langzaamaan veranderen in een man die haar vader niet meer is.
In dit deel leren we de achtergrond van de andere vier vrienden ook steeds beter kennen.
Er komen ook een aantal nieuwe personages in het verhaal voor. Van hen had ik zelf graag wat meer over de achtergrond willen lezen.

Er gebeurt veel in het verhaal. Er is veel actie, veel heftige gebeurtenissen volgen elkaar op. Hierdoor begrijp ik ook wel dat er minder ruimte was voor de achtergronden van de personages en om de persoonlijke groei wat meer zichtbaar te maken.

Het einde vind ik ontzettend mooi geschreven. Een aantal punten vielen voor op zijn plek, het paste heel goed. Met name de verhaallijn van Gwen vind ik heel mooi afgerond.

Laura Diane heeft ontzettend mooie schrijfstijl. Ze schrijft hele mooie zinnen en er staan ook hele mooie quotes in het boek. Wat ik ook fijn vind is dat de zinnen, ondanks het beschrijvende niet te lang zijn.

‘’Vechten en winnen is één ding, maar het moment dat ik hem kan vergeven, ben ik denk ik pas echt vrij’’.

In het eerste deel liet Laura Diane ons achter met een ontzettende cliffhanger. Ik kon dan ook echt niet wachten op dit tweede deel. Als de morgen begint was het wachten zeker waard.

www.dejufleest.com

Meer recensies van Kim Göttker