Kartonnen Sterren

Kim Göttker 14 oktober 2020
Bij de terugkeer van Livs vader uit Amerika wordt haar leven volledig omgegooid. Hij is immers niet langer meer de man waar ze altijd naar opkeek, waardoor hun vader-dochter relatie compleet de mist in gaat.

Een normaal onbezorgd tienerleven lijkt niet voor haar bestemd te zijn, tot ze Jasper ontmoet. Jasper, die haar hart in korte tijd verovert. Hij laat haar wegdromen onder een hemel van sterren.

Maar niet alle sterren schitteren als kristal. Sommigen zijn zo hard als karton.

Het verhaal gaat over Liv. Een normaal meisje aan de start van haar examenjaar. Tijdens het verhaal leef je anderhalf jaar met Liv mee. En ze maakt nogal wat heftige dingen mee.
Liv voelt zich verantwoordelijk voor haar jongere broertje Jeff en haar moeder. Haar vader is voor zijn werk naar Amerika vertrokken en als hij eenmaal weer op bezoekt komt, verloopt dit heel anders dan gepland. De personages vond ik heel realistisch, waardoor je ook echt meeleeft met Liv. Je merkt naarmate het verhaal vordert ook dat Liv ietsje ouder wordt en dat zij een mooie groeit meemaakt.

Liv heeft een leuke groep vrienden. Bestaande uit Louka, Anouk, Sarah, Jasper, Thomas, Vince en Kobe.
Liv en Louka hebben een hele heftige vriendschap en steunen elkaar door dik en dun. Toch merk je bij beide meiden dat zij ook wel gevoelig zijn voor groepsdruk en graag een leuke indruk willen achterlaten bij de vriendengroep.
Kobe en Liv kennen elkaar al een tijd lang van het sporten. Toch blijkt er ineens iets veranderd in hun contact. Liv is zoekende hoe zij hier mee om moet gaan.
In de vriendengroep zit ook de knappe Jasper. Liv is totaal ondersteboven van hem, maar of dat ook helemaal goed uitkomt.

Er gebeurt veel in het verhaal. Naar mijn mening gebeuren er iets te veel (heftige) gebeurtennissen achter elkaar. Maar dit zorgt er wel voor dat je door het verhaal heen vliegt. Tijdens het lezen heb ik de opvolgende gebeurtenissen ook niet als storend ervaren, maar nu ik terugdenk aan het verhaal is het een opsomming van gebeurtenissen in mijn hoofd.

Het einde is wellicht iets voorspelbaar. Maar na het lezen van het boek is dit wel wat je Liv gunt. Wat ik heel erg leuk vond aan het boek is dat je helemaal aan het einde een verklaring voor de titel leest. En dit vind ik een hele mooie omschrijving en ga ik zeker onthouden.

De schrijfstijl van Seren J. Smedts vind ik heel prettig lezen. Ik wil dan ook een heel groot compliment aan haar geven, want wat heeft ze dit al jong geschreven. In dit verhaal gebeuren nogal wat dingen en door deze gebeurtenissen heeft Seren J. Smedts zo’n mooie groei beschreven en ook een hele mooie boodschap afgegeven.

Ik heb enorm van dit boek genoten. Vanaf halverwege heb ik dit boek afwisselend met tranen in mijn ogen gelezen. Ik raad dit boek dan ook absoluut aan.

Meer recensies van Kim Göttker