Onverwacht en spannend einde

Kim Göttker 25 juni 2020
Lily is de nieuwe stagiaire van Katherina. Beide hebben ze veel vooroordelen over de andere leeftijdscategorie. Lily lijkt het ook erg makkelijk te hebben als het nichtje van de nieuwe directrice. Met haar komst verandert alles in het leven van Katherina. Ondanks haar vooroordelen vindt Katherina Lily toch ook wel heel intrigerend. Dankzij de lieve Lily wordt het ouder worden voor Katherina steeds duidelijker. Lily weet ook in het privéleven van Katherina te komen. Tot grote ongenoegen van Katherina.

Katherina is een vrouw van middelbare leeftijd. Zij is al twintig jaar journalist en denkt alles wet te weten. Zij heeft haar vooroordelen over alle nieuwe stagiaires. Zij vindt hen verwend, hypercorrect en zelfbewust. Katherina heeft een tijdje met een depressie gekampt, maar alles lijkt weer voor haar open te liggen. Totdat Lily komt of komt zij met goede ideeën?

Lily is een twintiger en heeft juist haar vooroordelen over de oudere Katherina. Zij vindt haar hiërarchisch, onaardig en denigrerend. Lily lijkt het voorbeeldige meisje en weet zich ook zo te profileren naar haar collega’s en de mensen die zij ontmoet. Maar is Lily wel hoe zij zich voordoet.

In het verhaal waren verschillende wendingen die ik niet per se zag aankomen. Met name het einde had ik totaal niet aan zien komen en vond ik dan ook erg spannend.

Ik moest in het beginnen erg wennen aan de schrijfstijl, maar vond dit tegelijkertijd ook heel interessant. Het verhaal wordt namelijk op een beschrijvende manier vertelt, maar ook in de verleden tijd. Er zijn twee verschillende stukken in het verhaal. Je hebt de hoofdstukken vanuit Katherina. Zij vertelt haar verhaal in verleden tijd aan Lily. En je hebt de dagboekstukken van Lily. Zij vertelt haar eigen verhaal, hoe zij het meemaakt. En waarom zij bepaalde beslissingen neemt. Voornamelijk de dagboekstukken vond ik spannend. Je komt hierin namelijk achter de verschillende plannen en beweegredenen.

De stagiair was voor mij helaas geen super spannende thriller. Het begin stuk vond ik erg traag op gang komen. Het duurde dan ook even voordat ik lekker in het verhaal zat en een band had met de personages. Over de helft kwam er voor mijn gevoel iets meer vaart in het verhaal en bouwde ik ook meer een band op met de personages. Toen ik de synopsis las was mijn interesse meteen gewekt. Ik vind het idee namelijk ontzettend leuk, had alleen graag gezien dat er wat meer spanning en snelheid in het verhaal zat. Het einde had ik niet aanzien komen en vond ik wel spannend.

Meer recensies van Kim Göttker