Tijl en de tijdbom

Kim Göttker 01 november 2021
Tijl is boos. Op de kinderen in de klas, die stom doen. Op papa, die te veel drinkt. Op mama, die geen hond wil. Zo boos, dat hij moet slaan, of schreeuwen. Hoeveel straf hij ook krijgt, hoe kwaad zijn ouders ook worden, Tijl kan zijn woede niet tegenhouden. Alleen als hij samen met zijn vriend op een bouwkeet speelt. Dan is hij een superheld, op avontuur.
Op een middag ziet Tijl een lichtje, ver weg in het bos. En een hond, die hem bekend voorkomt. Even denkt Tijl dat hij hulp zal krijgen uit een andere wereld. Maar dan doet hij iets stoms. Lukt het Tijl om het goed te maken en zijn woede onder controle te krijgen?

Tijl vind ik een leuk personage en voor kinderen ook een herkenbaar personage. Misschien niet zo zeer omdat zij op Tijl lijken, kan natuurlijk ook. Maar wellicht ook omdat zij door Tijl zijn situatie meer begrip voor een klasgenoot kunnen krijgen.
Lara Reims weet met dit boek belangrijke thema's aan te snijden, waar kinderen niet snel open over zullen zijn. Daar worstelt Tijl zelf ook mee. Door zijn situatie thuis gaat het niet goed op school. Dit weerspiegelt heel goed wat voor effect zulke situaties hebben op een kind.

Tijl en de tijdbom heeft een hele sprekende cover. Deze spreekt voor zich en maakt meteen nieuwsgierig. Waar Uitgevrij Hamley Books ook altijd goed in is, is de opmaak van een boek. Bij ieder hoofdstuk is een banner. Zo stel ik mij voor dat het in Tijl zijn hoofd gaat.

In de bovenbouw is Tijl en de Tijdbom ook een goed boek om over in gesprek te gaan. Aan de hand van dit verhaal kun je in de klas een mooi gesprek voeren. Zelf sta ik in de middenbouw, maar dit boek ga ik zeker aanraden bij mijn collega's in de bovenbouw.

Meer recensies van Kim Göttker