De vijfde kamer

Kim Göttker 24 maart 2021
Vier koppels genieten van hun jaarlijkse studiereünie in een vakantiewoning. Tot even van hen dood wordt aangetroffen in zijn kamer. In eerste instantie lijkt het op een natuurlijk dood, maar de twee zussen weten dit niet zo zeker.

Claire en haar tweelingzus Margot zijn ervan overtuigd dat het geen natuurlijke dood is. Zonder dit uit te spreken verdenken zij elkaar, tot ze ontdekken dat er een derde in het spel zit.

Je leert de vier koppels kennen tijdens hun jaarlijkse studiereünie. Door de vrienden zal deze vakantie niet snel vergeten worden. Naarmate het verhaal vordert, kom je erachter dat elk koppel een geheim of probleem met zich meedraagt. Voor Claire is dit extra zwaar. Voor haar zal het na de vakantie nooit meer hetzelfde worden.

Claire komt over als een sterke vrouw. Bij de terugblikken of de herinneringen die worden opgehaald zie je dat Claire een groeit doormaakt en wordt zoals de vrouw die zij nu is.
Over de andere personages ga ik nog niks verklappen, want het leukste is om hun te leren kennen tijdens het lezen en zelf ook net als Claire te ontdekken wat hen heeft gemaakt zoals ze nu zijn.

Er gebeurt veel in het verhaal. Een aantal gebeurtenissen vond ik een beetje onverwachts en daarbij heb ik af en toe even terug gelezen om te ontdekken of ik ergens overheen had gelezen. Achteraf vallen de gebeurtenissen allemaal wel op hun plek.

De schrijfstijl van Degheldere vind ik zelf erg prettig. Er is een afwisseling tussen het heden en herinneringen. Mede door de herinneringen leer je de personages beter kennen en heb je meer begrip voor de keuzes die er gemaakt worden.

Doordat je wordt meegenomen in de herinneringen van Claire en haar ontdekkingen. Voel je richting het einde wel aan waar het naartoe gaat.

Persoonlijk vond ik dit geen super spannende thriller, maar zeker wel een heel leuk boek met onverwachte wendingen.

Meer recensies van Kim Göttker