Unsinkable

Kim Göttker 12 mei 2021
Waarschijnlijk ken je het verhaal over de Titanic, maar is dat hoe het echt is gegaan?
Katharina Thompson wil niet liever dan samen met haar grote liefde naar Amerika toe, om hier een nieuwe toekomst op te bouwen. Wanneer zij de oproep voor personeel ziet, weet ze dat dit haar kans is. Haar broer werkt ook voor de White Star Line en waarschuwt Katharina, dat zij geen voet aan boord aan mag zetten. De Titanic is gedoemd om te zinken, maar is daar wel een ijsberg voor nodig.

Katharina Thomson werkt als kamermeisje samen om thuis het geld binnen te brengen. Haar broer werkt voor de White Star Line aan De Titanic en De Olympics. Wanneer Katharina een oproep ziet voor personeel, besluit zij meteen te schrijven. Dit doet ze niet alleen naar de White Star Line, maar ook naar haar verloofd, Benedict. Dit is hun kans om samen naar Amerika te gaan.

Katharina is een jong meisje en thuis is zij niet de beste versie van zichzelf. Ze is boos doordat er iets gebeurd is, dankzij haar vader. Daardoor hebben er in Katharina’s leven veel veranderingen plaatsgevonden. Zij zet zich erg af tegen haar ouders.

Naast Katharina leer je haar vader en moeder kennen, haar broer en haar verloofde. Ook leer je steeds beter de mensen van de White Star Line. Er zitten hele leuke personages tussen, maar ook personages die je liever niet beter leert kennen.

Er zitten een aantal onverwachte plottwist in. Door al deze wendingen begrijp je de keuzes van Katharina steeds beter. Al zit er ook één wending in, die voor mij niet had gehoeven. Als je Unsinkable al hebt gelezen, weet je waarschijnlijk welke heftige gebeurtenis ik bedoel.
Het einde was voor mij onverwacht, maar ik vond het een heel mooi einde. Het maakte het verhaal echt compleet.

Lotte van den Noort heeft een hele fijne schrijfstijl. Persoonlijk ben ik nooit zo’n fan van historische boeken, maar bij dit boek had ik niet door dat het zich niet nu afspeelde. Natuurlijk weet je dat het boek zich niet nu afspeelt, maar dit heeft Lotte weten te doen door de beschrijvingen en de details in het boek. Wel zeiden bepaalde personages af en toe iets, wat misschien niet helemaal bij de tijd past waarin het zich afspeelt. Persoonlijk vond ik dat niet heel erg, maar juist fijner lezen.

Unsinkable vond ik een ontzettend mooi boek. Het gaat over een gebeurtenis die wij allemaal kennen, het zinken van De Titanic. Het boek is gebaseerd op een complottheorie en hierdoor vroeg ik mezelf echt af of het niet echt gebeurt zou kunnen zijn zoals beschreven is in Unsinkable. Mocht je niet zoveel hebben met De Titanic is dit boek nog steeds echt een aanrader om te lezen. Ben je wel heel enthousiast over De Titanic, dan moet dit boek op je wishlist.

Meer recensies van Kim Göttker