Mama Heks

Kim Göttker 25 april 2022
In mama heks leer je de negenjarige Stella kennen. Zij wordt midden in de nacht wakker en ziet haar kat voor het raam lopen, maar dat kan helemaal niet want ze slaapt op de eerste verdieping. Die dag gebeuren er meer vreemde dingen. Totdat haar moeder haar een geheim verteld. Stella komt erachter dat er een heleboel dingen anders zijn dan ze altijd dacht, maar ze vindt het eigenlijk ook wel heel erg stoer. Stella wil ervoor zorgen dat er twee werelden samenkomen.

Het is een vrij dun jeugdboek, 126 pagina’s, hierdoor miste ik wat meer diepgang. Ik had graag meer willen lezen over de geschiedenis, over oma en over het actieplan van Stella. Hier werd nu heel snel doorheen gegaan, waardoor er veel vaart in het verhaal zit. Zelf miste ik daar dus wat meer diepgang, maar ik kan me goed voorstellen dat negenjarige kinderen de vaart in het verhaal juist heel veel fijn zullen vinden.

Het einde kun je als lezer wel voorspellen, maar dat maakt het niet minder leuk tijdens het lezen. Het zijn vrij korte hoofdstukken, wat zeker voor jonge lezers aan kan spreken. Het boek heeft een hele sprekende cover en mooie illustraties in het boek.

Dit boek ga ik na de vakantie meenemen naar school en promoten in de klas. Ik heb zelf groep 4, tweede leerjaar, hier kan het boek worden voorgelezen en vlotte lezers kunnen het boek zeker ook al prima zelf lezen.

Meer recensies van Kim Göttker