In het duister

Kim Göttker 05 april 2021
Vijf vrienden besluiten om hun vakantie door te brengen in een oud familiehuis. Eén van de vrienden heeft dit huis geërfd. Maar zodra de vrienden aankomen, blijkt het huis niet te zijn wat ze ervan hadden verwacht.

Tot overmaat van ramp is er een heftige storm en worden de vrienden gedwongen om binnen te blijven. Hun plannen vervallen al snel, maar tijd om met elkaar nieuwe plannen te maken, krijgen de vrienden niet. Er gebeuren steeds meer onverklaarbare dingen in het huis.

Ashley, Dennis, Jill, Lea en Kai hebben elkaar nodig, maar kunnen zij elkaar wel volledig vertrouwen. Steeds meer krijgen ze het gevoel dat ze niet alleen zijn in het huis. Een aantal van vrienden denken heel nuchter, want dat kan toch helemaal niet. Ze zijn met zijn vijven.

Ashley, Dennis, Jill, Lea en Kai kennen elkaar van school. Met zijn vijven gaan ze op vakantie naar de Ardennen. Ashley heeft een huis geërfd en op deze manier besparen ze wat geld. Door dit soort kleine details, kunnen veel mensen zich denk ik wel in de vijf vrienden verplaatsen.

Er zijn twee koppels onder de vrienden, maar al snel blijkt dat meerdere van vrienden niet helemaal eerlijk zijn geweest. Hierdoor ontstaat onrust binnen de groep.
De vijf vrienden hebben onderling verschillende banden met elkaar. Dit is erg leuk om te ontdekken tijdens het lezen. Binnen de vriendengroep zijn vijf verschillende karakters. Er is voor de lezer altijd wel een karakter wat je meer of minder aanspreekt.

Na ongeveer een kwart van het verhaal blijft er continu een spanning hangen. Er gebeurt veel, maar het voelt niet als een opeenstapeling van gebeurtenissen.

Het einde vond ik zelf erg goed gekozen. Ik ga proberen uit te leggen waarom ik dit een goed einde vond, zonder al te veel te vertellen. Door het verhaal heen bouwt er veel spanning op en heb je telkens het idee dat je weet welke kant het verhaal zal opgaan. Dit wordt naarmate het verhaal vordert, bevestigd of je gedachtes worden compleet overhoop gegooid.

Je leest vanuit alle personages mee. Elk hoofdstuk wisselt dit. Het is duidelijk aangegeven, wat ik zelf erg fijn vond. Maar je merkt ook tussen de personages een duidelijk verschil. Naast dat je uit meerdere personages meeleest, begint elk hoofdstuk met een cursief geschreven stuk. Vanuit wie dit verteld wordt, is aan het begin onduidelijk. Dit zorgt er wel voor dat de spanning nog meer opbouwt.

In het duister vind ik zeker een aanrader. Zelf heb ik ervoor gekozen om het boek enkel overdag te lezen, omdat ik rond dit onderwerp veel spanning voel. Hierdoor bleef het boek voor mij leuk en spannend en kreeg ik er geen slapeloze nachten van.

Meer recensies van Kim Göttker