Een boek vol zwarte humor dat tot nadenken aanzet

Moet hij zijn roeping volgen of iets doen wat de huur betaalt? Onze hoofdpersoon weifelt niet en leeft voor zijn kunst, tot genoegen van zijn moeder die zijn ambitie stimuleert en het ongenoegen van zijn vader die hem zegt geen moeite te doen omdat hij het toch niet zal redden.

Conception gaat over de vraag wat kunst is en wat het betekent om een persoon - kunstenaar - te zijn die voor de kunst leeft. Welke rol speelt ethiek in de kunst? Met de hoofdpersoon verkennen we Istanbul en Londen. Hij zit vast tussen twee werelden en behoort noch tot het oosten, noch tot het westen omdat hij op jonge leeftijd uit zijn geboorteland (Turkije) is gehaald en in een ander land (Engeland) is opgevoed. Hij heeft een zeer sarcastisch wereldbeeld dat niet per se onrealistisch is.

Je leert de hoofdpersoon goed kennen, zowel zijn sterke als zijn zwakke punten, ondanks dat je zijn naam niet kent. De gedachtegang die leidt tot het idee voor zijn volgende kunstwerk (de kwaadaardigheid van melk!) vond ik fascinerend. Zijn gedachten zijn soms hilarisch - met name de analogieën die hij bedenkt - maar zelden begripvol en vertederend.

Özgür Uyanık gebruikt een bloemrijke taal: waarom zou je korte zinnen gebruiken als het ook in veel woorden kan? De gedachten van de hoofdpersoon tonen zijn zelfspot en kritiek, zijn sadisme maar ook zijn ambitie en gedrevenheid. Soms voelt het als een tirade, omdat bijna elke zin een oordeel over hemzelf, andere mensen of historische gebeurtenissen bevat.

De schrijfstijl is niet voor iedereen weggelegd; de zinnen zijn vaak lang en vragen je volledige aandacht als je de gedachtengang wilt volgen en de verwijzingen wilt begrijpen. Het is energieverslindend, maar geeft ook voldoening omdat de kracht van dit boek zit in die verwijzingen en gedachten.

Conception is een interessant boek dat je laat nadenken. Tijdens het lezen was ik constant nieuwsgierig naar het pad dat de hoofdpersoon zou volgen om zijn droom te verwezenlijken. Ik steunde zijn ambities, maar wel op een ietwat afkeurende manier. Hij daagt de maatschappij uit met ethische en culturele vraagstukken en toont grote veerkracht en gedrevenheid om zijn conceptie tot leven te brengen.

Wat jij van dit boek zult vinden? Om de hoofdpersoon te citeren: "Your mind will submit to the spectacle of my utter conviction that what I have produced demands nothing less than your unflinching gaze of admiration or, failing that, repulsion."

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk