Rijke fantasie

Kimberly Ouwerkerk 03 augustus 2020
“Hatred is my imaginary world, my pleasure dome.”

Het meisje in kwestie haat het zuiden van Noorwegen, vooral het zuidelijke accent. Ze heeft een hekel aan God en heeft maar één grote interesse: black metal. Klinkt als een charmant karakter, toch? Een opgewekt persoon waar je graag over leest?

Waarom zou je een boek over iemands haat lezen? Omdat de driehoek steeds groter wordt en het derde punt (gebruik je fantasie) de anderen doet beven. Ik zie je verwarring…

Girls Against God is een boek over binding. De verteller voelt veel haat en heeft een zeer rijke fantasie. Ze ziet magie als dezelfde alchemistische reactie die haat omzet in een nieuwe of vreemde vorm van liefde. Via haar haat voelt ze hoop. Dit geeft je een ander perspectief op wat iemand hoop kan geven. Het meisje is op zoek naar anderen zoals zij – andere mensen die haten – maar concludeert dat er niemand is zoals zij. Haar eenzaamheid doet haar verlangen naar een band.

Jenny Hval schrijft een uniek boek. In Girls Against God combineert ze magie en levendige fantasieën met linguïstiek en technologie. Het verhaal gaat alle kanten op, alsof de auteur, net als de lezer, nieuwsgierig is naar het einde van de hoofdstukken waaraan ze schrijft. Een boek waar ik van zou moeten houden… alle ingrediënten zijn aanwezig.

De gedachten van het meisje zetten aan tot nadenken en prikkelen mijn fantasie. Toch vond ik het boek als geheel niet prettig lezen omdat het verhaal alle kanten op gaat met slechts een summiere rode draad. Behalve misschien het laatste deel van het boek: het ‘Film’-gedeelte zou briljant zijn geweest als een kort verhaal. Maar voordat ik daar kwam wenste ik vaak dat het boek af was en dat ik een in ander boek kon beginnen. Girls Against God is een interessant boek om te lezen, maar het is geen boek dat ik aanraad.

Ik wil nog wat ongerelateerde gedachten met je delen en zal dat doen op dezelfde ongestructureerde manier als het meisje. Als dit je interesse wekt, dan is dit boek misschien toch voor jou.

Een illusie kan aan flarden worden geblazen door onbeduidende explosies van kunst. Nadat je realiteit aan flarden is gescheurd door deze explosie, is er een lange echo. Dit is de stilte die kansen biedt als je in staat bent de schok te overwinnen.
Productie is actief, reproductie is passief.
Een heksenhol is een broedplaats voor ontlasting, bloed en seksuele fantasieën. Het resultaat: een ei.
Misschien heb ik niet genoeg van het boek genoten omdat ik nog zuidelijker woon dan Zuid-Noorwegen.
Heel persoonlijke observatie: ik vind de mijmeringen over de stille h nogal grappig, omdat het herinneringen oproept aan mijn bachelor scriptie over de ‘verborgen’ h in de Middlewelshe aanvoegende wijs.
Heb ik liever een denkbeeldige zoekmachine of een magische computer met internet die op het menselijk lichaam lijkt?

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk