Een heftige, mooie en meeslepende roman!

KimCoenen85 06 januari 2024
Ik kreeg van Jerrad Hoff zijn e-book cadeau om te lezen en recenseren. Dank je wel. Het ebook heeft, voor een roman, een wat duistere en mysterieuze cover. Ook de ondertitel "Voor sommige monsters is zelfs in de hel geen plek. Daarom leven ze onder ons" een thriller gevoel in plaats van een roman gevoel. Het is mijn eerste boek van Jerrad Hoff dat ik ga lezen, dus ik ben erg benieuwd.

Allison heeft inmiddels de leeftijd van 70 bereikt. Ze heeft een heftig leven achter de rug, waar haar dochters en beste vriendin geen weet hebben. Door omstandigheden, besluit Allison dat het tijd is aan de jarenlange leugens en onthult Allison stukje bij beetje de waarheid over de huiveringwekkende gruwelijkheden die haar door de jaren zijn aangedaan, maar ook de gruwelijkheden die ze op haar eigen kerfstok heeft. Aan de hand van haar dagboek neemt ze haar dochters en vriendin mee terug in de tijd, beginnend bij de zomer van 1983. Het jaar waarin ze verloren over Cuba dwaalde en de wereld liever zag vergaan dan komen. Tot die zomer dat iemand haar levenspad kruiste en daar verandering in bracht.

Wat een enorm intens, heftig en aangrijpend maar ook mooi verhaal is dit. na het lezen van deze (misdaad)roman ben ik echt even stil en heb ik tijd van bezinning nodig, aangezien het een erg heftig en aangrijpend verhaal is.

Jerrad Hoff heeft een erg levendige, beeldende en vlotte schrijfstijl. Waardoor het verhaal ontzettend fijn en makkelijk leest, maar waardoor het verhaal ook echt bij je binnenkomt.

Het hoofdpersonage Allison is prachtig en op sterke wijze en met veel finesse neergezet en uitgediept. Het is een bijzonder, uniek en erg krachtige vrouw waarvoor ik naarmate de verhaallijn vordert steeds meer bewondering krijg voor de heftige gebeurtenissen die deze vrouw doorstond en de kracht vond om toch wat van haar leven te maken.

De verhaallijn wisselt tussen het heden, verleden beginnend bij de zomer van 1983 en de gebeurtenissen die zich aan die zomer vooraf gingen. Wel was enige trigger warning vooraf geen overbodige luxe wat Jerrad Hoff weet enorme gruweldaden beeldend te beschrijven. Dit zorgt wel voor een mega sterk en intens verhaal dat bij je binnenkomt. Zeker door de combinatie van de situatie van Allison in het heden waarbij ze als sterke vrouw er een mooi leven van heeft weten te maken, zorgt voor een prachtige balans. Met een prachtig en ontroerend einde, waarvan ik echt een brok in mijn keel kreeg, sloot het prachtige verhaal af.

De jaren zonder zomer is een enorm beeldende, levendige en vlot geschreven roman. Wel is enige trigger warning noodzakelijk, want er worden enorme heftige en intense gruweldaden levendig beschreven. Het is een prachtige, heftige, en ontroerende roman die echt bij je binnenkomt. Hij is absoluut het lezen waard!

Meer recensies van KimCoenen85