Who done it!

Kristel 03 juli 2022

James Runcie zijn speurwerkromans zijn bewerkt tot een tv serie met de titel “Grantchester” en bijzonder leuk om het boek te combineren samen met de afleveringen. Het speelt zich af in de jaren vijftig in een klein dorpje Grantchester. Sidney Chambers is daar predikant en wil voor iedereen klaar staan. Ongebruikelijk is wel dat hij een goed inzicht heeft bij het oplossen van moorden, samen met zijn vriend inspecteur Geordie Keating. Sidney krijgt de mensen vlug aan het praten omdat ze de neiging hebben dingen aan hem op te biechten, wat ten goede oren komt van inspecteur Geordie en zo lossen ze samen de moeilijkste moordzaken of diefstallen op.
Het boek bestaat uit korte verhalen, wat maakt dat je vlug ééntje afleest, en je snel door het boek komt. Het is heel gemoedelijk geschreven, je kan het wat vergelijken met een Agatha Christie. Dus geen bloedstollende spanning, maar een goede who done it! De karakters komen mooi tot hun recht, net zoals de omgeving, je leeft je echt in het verhaal in. Ik vond het super dat ik net deze reeks had opgenomen van BBC One, en ik elk deel kon vergelijken met de aflevering. Natuurlijk is er steeds een verschil, en het boek net iets beter (omdat je je eigen fantasie erop loslaat).
In het eerste deel hebben Sidney en Geordie te maken met, een diefstal van een wel heel bijzondere verlovingsring, een abnormaal snelle crematie van een vrouw, een moord in een jazzclub, een kunstroof en een toneelstuk met fatale afloop.
Dit boek was bijzonder leuk om te lezen, en kijk reeds uit naar het tweede deel wat verwacht wordt in oktober dit jaar. De vraag is kan ik zolang wachten met de opgenomen afleveringen?

Meer recensies van Kristel