Niets is wat het lijkt.

Kristel 03 juli 2023
Eva Björg is een IJslandse schrijfster. Op vijftienjarige leeftijd won zij reeds een wedstrijd voor korte verhalen. Haar eerste boek “Het kraken op de trap” in 2018, werd een bestseller in IJsland. Dezelfde roman won in 2021 de Britse Literaire prijs ‘New Blood Dagger’. Haar misdaadromans zijn in verschillende talen vertaald.

Na de dood van haar vader gaat Lise op IJsland aan de slag als au-pair, bij Laufley en Unnar en hun kinderen. Daarmee verlaat ze Nederland haar thuisland, en denkt zo op het eerste gezicht in een perfect gezinnetje terecht te komen. Al snel zal ze er achter komen, dat haar eerste indruk verkeerd is.
Rechercheur Elma heeft ondertussen op IJsland te maken met een nogal wat sinistere zaak. Het betreft een brand, waarbij een jonge gast om het leven is gekomen. Er zijn verschillende aanknopingspunten, die veel tegenstrijdigheden aanduiden. Elma kan deze zaak niet loslaten en ondervindt al snel hoeveel gevaar er achter zit.

Schaduw in de nacht is het derde deel van de serie “IJslandse moorden”. Voor mij was dit een eerste kennismaking zowel met deze auteur als met de personages. Een keuze die ik beter had moeten overwegen misschien, want ik vond het nogal moeilijk om in het verhaal te komen. Volgens mij was dit omdat ik eerdere delen niet heb gelezen. Een boek waar je zeker en vast je aandacht bij moet houden, enerzijds omdat er enorm veel personages aan deel nemen en anderzijds vind ik het soms verwarrend wanneer er uit een ander personage wordt geschreven, dit had volgens mij duidelijker kunnen worden neergezet. Naar het plot toe nam de spanning toe, een sterk stukje waar de auteur je geregeld op een verkeerd been zet, en met plottwisten strooit die je voor onmogelijk had gehouden.

Meer recensies van Kristel