Treurzang over teloorgang

Lammert Dijkema 23 maart 2024
Wat Cognetti ook schrijft, hij neemt me meteen mee. Ik weet niet hoe dat komt en ik ga het ook niet analyseren.
Ik heb vast niet alles begrepen en ik kon een aantal zaken ook niet plaatsen maar dat kan me niks schelen.
Bruce Springsteen, Nebraska, wat moet ik ermee....

Voor mij bezingt Cognetti andermaal de schoonheid en de schijnbare eenvoud van natuur en landschap. Deze keer gelegen in het dal van de Sesia, een rivier die ontspringt hoog in de Alpen en uitmondt in de Po. Natuurlijk zijn we weer in Piemonte, net als in De acht Bergen, maar nu een stuk oostelijker.

De hoofdpersonen zijn eigenlijk niet meer dan figuranten in een zich traag ontwikkelend drama: hoe de mens de natuur en het landschap verkwanselt, hoe zij vervreemdt van deze grootheden en ontspoort in alcohol en hebzucht.
Natuurlijk projecteer ik al mijn eigen frustraties in dit boek maar ik voel me een geestverwant van Paolo en ik verbeeld me dat hem snap.
Als ik het slotgedicht lees en zie hoe groot zijn kennis is van de gewassen en vele bij naam kent, dan weet ik: wie de gewassen, dieren en vogels bij naam kent, is zich pijnlijk bewust wanneer er iemand gemist wordt. Voor Cognetti, en ook voor mij, zijn het geen vage, algemene grootheden, gewoon vogels, nee, een arend, een putter. Niet zomaar bomen, nee, lariksen, berken, sparren.
Leg een skipiste aan en weg is dat alles. Geen haan die ernaar kraait.
Forellen in de Sesia? Eet ze maar niet meer want het water is vergiftigd, terwijl de boeren er vroeger hun vee drenkten.

Elisabetta, uit Milaan, is betoverd door de zuiverheid en de schoonheid. Zij kleedt zich naakt uit en baadt in de rivier. Hoewel zij universitair geschoold is en houdt van cultuur, is zij ontvankelijk en betovert de natuur haar.
Haar man Luigi staat met zijn ene been midden in de natuur en met zijn andere in de dorpscultuur, terwijl zijn broer Fredo volkomen verloederd is.

Cognetti woont in het gebied en is verknocht aan de streek. Het lukt hem niet om een groots epos te schrijven over deze thema's. Hij staat te dichtbij. Het overweldigt hem en sublimatie lukt niet.

Meer recensies van Lammert Dijkema