Geboren in het Paradijs, en maatschappijkritiek

Lammert Dijkema 28 maart 2024
Lanny is een heel leuk jong. Een onbedorven, ontwapenend en ontvankelijk kind. Hoe oud zou hij zijn? Ik denk een jaar of 7 of 8, hooguit 10. Wat is de leeftijd waarop kinderen uit het Paradijs worden gestoten? Wanneer verliezen ze de ontvankelijkheid voor magie? Die leeftijd ongeveer. Hoe beter het kind wordt gerespecteerd en serieus genomen door de volwassenen om hem heen, des te langer verblijft het in het Paradijs.

Max Porter is een jonge vader van drie zoontjes. Ze wonen in de buurt van Bath, in een landelijke omgeving.
Reken maar dat deze gegevens hem inspiratie verschaften tot het schrijven van dit boek.
Hij heeft ook wortels in Wales. Wie het landschap daar kent met alle Keltische sporen in de volkscultuur, vermoedt al gauw dat ook dit een inspiratiebron was.

Lanny krijgt alle vrijheid van zijn thuiswerkende moeder. Zij is een luisterende moeder. Pete is de buurman. Hij is een excentrieke kunstenaar en Lanny is kind aan huis bij hem. Samen maken ze de mooiste dingen en Pete zegt dat hij veel van Lanny leert.
Op een gegeven moment valt Lanny in een gat en dan gaat het hele dorp zoeken. Iedereen is natuurlijk vreselijk ongerust.

Porter is onwaarschijnlijk creatief en speels in zijn taalgebruik. hij is onnavolgbaar fantasierijk. Hij weeft een sprookjesachtig verhaal rond Lanny en is speels, maar niet minder trefzeker in zijn kritiek op de benepen dorpswereld.
De ouders van Lanny verhuisden van Londen naar het platteland, en ja, import wordt altijd wantrouwend bekeken en in de gaten gehouden. Dat geldt natuurlijk ook voor kunstenaars. De gekste geruchten doen de ronde.

Blz 20
Zo iemand die net iets verwanter is aan het weer dan de meeste mensen, duidelijker van dezelfde atomen als de aarde gemaakt dan de meeste mensen vandaag de dag schijnen te zijn. Wat verklaart waarom Lanny is wie hij is.

Ik las het boek ademloos uit en was diep onder de indruk van de schrijfkwaliteiten van Porter.
Niets op aan te merken en heel goed vertaald door Saskia van der Lingen.

Meer recensies van Lammert Dijkema