Bespiegelende fietsfanaat

Lammert Dijkema 10 juni 2021
Dit is het tweede boek van Frank van Rijn dat ik lees. Het eerste boek, De zuilen van Axum, gaf ik slechts twee sterren. Het boek beschrijft een fietstocht door Ethiopië. Misschien ligt het aan het land dat zowel mij als de schrijver niet echt aanspreekt, misschien vond Frank Ethiopië minder inspirerend.
Pelgrims en pepers beschrijft een fietstocht van Den Haag naar Sri Lanka. De schrijver is tevens de fietser. Een waanzinnig lange tocht vol ontberingen, dwars door Europa, Turkije, Iran, Pakistan, India en tenslotte Sri Lanka. Niet dat de tocht daar ophoudt, maar het boek wel. Frank zet zijn reis voort door Thailand en belandt tenslotte in Indonesië.
Frank is eigenlijk natuurkundeleraar maar hij kan het fietsen niet laten. Tussen de regels door besefte ik dat hij moet beschikken over een waanzinnige conditie, zonder daar ook maar één woord aan vuil te maken. Hij lijdt ook, maar dat meldt hij eigenlijk gewoon even langs zijn neus weg.
Het boek gaat niet over hem maar over de mensen die hij onderweg tegenkomt. Over hun zeden en gewoonten, hun beperkingen en ontberingen, hun strijd om het bestaan. Frank is een nieuwsgierige passant die echter ook vaak persoonlijk contact maakt met de mensen die hij onderweg tegenkomt. Hij beschrijft de landschappen waar hij doorheen fietst en hij vindt eigenlijk alles mooi. Hij beschrijft het weer onderweg en laat alles op een zenachtige manier over zich heenkomen: hitte, regen, tegenwind. Frank neemt alles zoals het is.
Natuurlijk krijgt hij pech onderweg. Daar worden niet meer woorden aan vuilgemaakt dan strikt noodzakelijk is. Alles is doorspekt met humor en relativeringsvermogen. Zijn zelfspot en zelfreflecties zijn de moeite van het lezen waard.
Alles overheersend is echter zijn open houding tegenover de volken die hij ontmoet. Ik heb hem nergens betrapt op vooroordelen.
De titel heeft betrekking op het overheersende religieuze aspect, immers, hij doorkruist islamitische landen, het hindoeïstische India en het overwegende boeddhistische Nepal. De schrijver verdiept zich in al deze godsdiensten.
De pepers slaan op dit overheersende ingrediënt in de Pakistaanse en Indiase keuken. Frank verdraagt de scherpe gerechten niet en is voortdurend op zoek naar eetbare alternatieven.
Tussen de bedrijven door beklimt hij bergen en maakt dagenlange voettochten.
Het boek is voorzien van veel foto's en plattegronden. De schrijver neemt de lezer echt mee op reis.

Meer recensies van Lammert Dijkema