Zet mij niet in vuur en vlam

Laura19907 02 maart 2020
In Stockholm proberen 2 mannen snel geld te verdienen. Dit doe ze door rijke zakenmannen te ontvoeren, losgeld te vragen en ze vrij laten als ze dit hebben gekregen. De politie staat voor een raadsel.
Als deze twee mannen een klus krijgen die veel verder gaat dan ze gewend zijn, wil 1 van hun zich los rukken van deze klus, maar dat gaat niet zonder slag of stoot.

Vanessa werkt als vrijwilliger met jonge asielzoekers, dit nadat ze op non actief gezet is omdat ze reed onder invloed. En Vanesse is nog wel inspecteur bij de politie. Als een van de meisjes verdwijnt uit het centrum, waar Vanessa eigenlijk op gesteld is, kruist haar pad met 1 van de criminelen en belanden ze uiteindelijk in Chili.

Een van de beste Zweedse thrillers die ik in jaren gelezen hebt
Deze quote staat op de voorflap en komt van Camilla Lackberg.
In combinatie met de tekst op de achterflap, leek mij dit een goed boek.
Liefhebber van Lackberg en Scandinavische thrillers.
Voldoet dit boek hier aan?
Niet in mijn ogen. Lange tijd weet je niet waar het verhaal naar toe gaat. Pas bij deel 4 krijgt het verhaal richting en dan ben je eigenlijk al bijna op een derde van het boek.
Tot deel 4is het boek uiterst traag, veel te veel details en geen spanning.
Ik bleef doorlezen omdat ik nieuwgierig was naar de Chili kant van het verhaal.
Na deel 4 wordt het boek beter, om vervolgens in de opbouw van het plot weer compleet weg te zakken.

Opbouw en het plot is allemaal veel te toevallig en naar mijn inziens te overdreven als je het vergelijkt met de rest van het boek.

Ook moest ik bij dit boek denken aan Wiegelied van Borjlind en hoe verder naar het plot ook aan de Millennium trilogie.
Het boek vond ik dus een kruising van beide, maar gelukt is dit zeker niet.
Al met al een dus eigenlijk tegenvallend.
Maar omdat het boek wel lekker weg las en het middenstuk wel goed was om te lezen toch 3 sterren voor Vuurland

Meer recensies van Laura19907