Hedendaags onderwerp

lauraleest_be 28 december 2020
Verhaallijn: Kris een 24-jarige jonge vrouw met een vader die ex beroepscrimineel en alcohol verslaafd is, werkt al 5 jaar bij de Amsterdamse politie. Ze heeft het daar enorm naar haar zin maar droomt er toch van om werkzaam te zijn bij de recherche.
Door deel te nemen aan een undercover klus naar een drugsbaron krijgt ze de kans om geleidelijk aan haar overstap te maken naar de recherche. Kris neemt samen met haar collega's deel aan verschillende politieacties waaruit achteraf blijkt dat de daders vaak al gaan vliegen zijn en de hennepplantages al opgeruimd zijn.. Zou er een mol kunnen zijn in het politieteam? Zo onopvallend mogelijk start Kris een speurtocht om te achterhalen of er werkelijk een mol aanwezig zou zijn onder haar collega's Wanneer ze met haar roeiclub gaan varen is wordt er een lijk gevonden van een tipgever en gaat alles aan het rollen.

Ondermijnd is een politiethriller met een actueel thema: corruptie en aanslagen.
Dit onderwerp is alledaagse kost voor Suzanne (de auteur) die werkzaam is geweest bij recherche en gespecialiseerd is in grootschalige fraude en witwas zaken.
Het verhaal leest in het begin vlot mede dankzij de luchtige alledaagse onderwerpen, maar middenweg wordt het wat moeilijker door de moeilijke termen, vele namen en gebeurtenissen. Gelukkig bevat het boek aan het einde een begrippenlijst die ik er toch wel regelmatig heb moeten bijnemen.
Door het Hollands accent en de levendige beschrijvingen waan je je volledig in Amsterdam wat een leuk gevoel is en het helemaal echt aanvoelt.
De personages zijn goed uitgewerkt waardoor je een band krijgt met het hoofdpersonage Kris.
De plotwending was geen verrassing maar zorgde nog voor een extra verhaallijn die ervoor zorgde dat het verhaal doorheen het boek nogal beknopt afgesloten werd wat ik wel jammer vond.

Meer recensies van lauraleest_be