De gast

lauraleest_be 28 december 2023
Lees dit boek als je houdt van:
geheimen
oude & nieuwe vriendschappen
bedrog
het verleden die je inhaalt
plot twists

Enkele jaren geleden waren het de boeken van B. A. Paris die me weer aan het lezen bracht, hierbij ontdekte ik ook mijn liefde voor psychologische thrillers. Sindsdien heb ik elk boek van Paris gelezen, en op uitzondering van Het dilemma konden ze mij allemaal bekoren.
Helaas moet ik bekennen niet echt fan te zijn van De gast. De spanning die er normaal heerst in de verhalen bleef uit, en je volgde eerder het alledaagse leven van bevriende koppels met helaas ook de nodige herhaling.
Als je aan het verhaal start word je overrompeld met heel veel namen, het duurt dan ook even vooraleer je iedereen kan plaatsen.
Ondanks de weinige actie is het toch best een deprimerend verhaal (meeste thrillers zijn dat wel, maar hier voelt echt alles toxic aan) door de volgende thema’s die aan bod komen: burn out, de dood (ouder, kennis, huisdier), bedrog, alcoholproblemen en toxische vriendschappen, dit alles blijft een vicieuze cirkel in het verhaal. Hierdoor had ik dan ook eerder het gevoel van mysteries te moeten oplossen dan echt opgeslorpt te worden in een thriller. Gaandeweg naar het midden toe verandert de dynamiek iets wat en lijkt de actie op dreef te komen, echter iets te veel en te ongeloofwaardig voor mij waardoor enkele situaties sceptisch aanvoelen en in vraag gesteld kunnen worden. Toch maakt het epiloog veel goed, alleen jammer dat de vibe van het einde niet eerder in het verhaal doorgetrokken is.

Meer recensies van lauraleest_be