Brave thriller voor beginners

lauraleest_be 30 juni 2023
Lees dit boek als je houdt van:
verschillende tijdlijnen
locked room thrillers
niet weten wie te vertrouwen
onverwachte meevallers

B. A. Paris was één van de eerste auteurs die me na de middelbare school weer aan het lezen kreeg met haar boeken “Achter gesloten deuren” & “Breng me terug”. Sindsdien is Paris een auto-buy geworden en heb ik al haar boeken gelezen.

De gevangene behoort helaas tot één van mijn minder favoriete boeken van haar, deels omdat het verhaal heel traag op gang komt, weinig spanning heeft en best ook veel in herhaling valt door de “locked room” setting. Toch leest het vlot door de korte hoofdstukken en de afwisseling van 2 verschillende tijdlijnen is volgens mij het grootste pluspunt aan dit verhaal omdat het ervoor zorgt dat je toch geboeid bent om verder te lezen.

Amelie ervaart heel wat emoties doorheen het verhaal omdat ze best naïef is en hierdoor in ongelukkige situaties terecht komt, toch blijft die overlevingskracht in haar zitten door haar moeizame jeugd als dakloze tiener en confrontatie met ziekte in haar gezin waardoor je gevoel van empathie en het meejuichen voor een goede afloop als lezer op en af gaat.
Ned is een echte narcist en manipulator waardoor je ook voor hem niet echt kan “rooten”, zo blijft enkel Carolyn over waarbij ik me volledig kon aansluiten en een connectie mee voelde.

De onverwachte wendingen zijn gespaard voor de laatste 50 pagina’s waarbij alle puzzelstukjes op zijn plaats vallen en het verhaal op zijn geheel beter tot zijn recht komt, maar toch had het leuk geweest als er vroeger in het verhaal een aantal verrassingen waren geweest want nu voelt het eerder als een drama aan dan als een echte thriller.

Hierbij is De gevange wel een ideaal boek als je het thriller genre graag wilt gaan ontdekken of helemaal niet van wrede dingen houdt met teveel denkwerk.

Meer recensies van lauraleest_be