De ultieme nachtmerrie

Laurens van den Broek 29 februari 2020 Auteur
Big Brother is watching you. De ultieme nachtmerrie van eenieder die niets te verbergen heeft. 1984 schetst een wereld waarin alles -maar dan ook echt alles en iedereen- gecompromitteerd is. Zelfs taal wordt een slachtoffer van de totalitaire staat. De geschiedenis wordt letterlijk herschreven om het staatsapparaat te dienen. Big Brother is een gezichtsloze maar alwetende dreiging die altijd meekijkt en -luistert, zelfs in je eigen huis. Kortom: niemand ontkomt aan de tiranniek van de staat.

Winston Smith is, zoals vele anderen, een dienaar van de Staat, maar is tevens een heimelijke dissident. Hij probeert op allerlei manieren om de macht van Big Brother te breken, maar weet niet te ontkomen aan de nietsontziende klauwen van de overheid. Onder de sluier van democratie heeft de absolute macht zich genesteld in de hersenen van het volk. En niemand kan het tij meer keren.

Wat Orwell (pseudoniem van Eric Blair) ons achter heeft gelaten kan niet onderschat worden: het is een ijzingwekkende waarschuwing tegen de macht van gewetenloze staten die het individu wegcijferen om het “belang van het volk” te kunnen waarborgen.

Meer recensies van Laurens van den Broek