Meeslepend eerste deel van een nieuwe serie

Laurie 21 maart 2023

De Duitse auteur Mona Kasten maakte in Nederland naam met haar vijfdelige New Adult-reeks 'Again' waarvan alle boeken op zichzelf te lezen zijn. Nu is het tijd voor een nieuwe serie van haar hand, 'Maxton Hall'. Het eerste deel heet Maxton Hall College en is onlangs in de vertaling van Joyce Sengers-Bekkers verschenen. Inmiddels is bekend geworden dat Amazon de filmrechten in handen heeft, volgend jaar moet deze serie te streamen zijn via Amazon Prime.

'Natuurlijk gaat het niet allemaal over rozen.' - recensent Laurie

Ruby Bell weet donders goed dat ze niet thuishoort op de duurste en meest prestigieuze privé school van Engeland. Al haar medeleerlingen hebben een bepaalde status en leven een glamoureus en luxe leven. Vele van hen behoren tot adelijke families die een dikke vinger in de pap hebben in het bestuur van de school. Een leerling met een studiebeurs is niet het type student dat je op deze school verwacht. Ruby wil daarom zo snel mogelijk examen doen en zo min mogelijk opvallen. Dit lukt goed, tot ze iets ziet dat niet voor haar ogen bestemd is. Hierdoor komt ze in aanraking met James Beaufor, wiens familiereputatie wordt geschonden als dit geheim uitkomt. Als ze noodgedwongen moeten samenwerken, is dit een ramp. Lukt het Ruby om onopvallend te blijven of is de aantrekkingskracht tussen haar en James onmiskenbaar?

Door de vlotte pen van Kasten zit je vanaf het begin in het verhaal. In het eerste hoofdstuk maken we kennis met Ruby. De manier waarop zij wordt geïntroduceerd zorgt ervoor dat je haar goed leert kennen. Dit geldt eveneens voor James, die een hoofdstuk later voor het eerst aan het woord komt. De levens van de twee personages kunnen op het eerste gezicht niet meer van elkaar verschillen. James is het rijke feestbeest en Ruby de ijverige studente die er alles aan doet om toegelaten te worden tot de universiteit van Oxford. Hetgeen Ruby heeft ontdekt en verborgen moet houden wordt eveneens onthuld. Dit is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant geeft dit een mooie aanzet tot een meeslepend verhaal.

De plot is echter niet origineel. Door een geheim zijn twee personages tot elkaar veroordeeld en dan worden ze ook nog eens gedwongen samen te werken. Tijdens het lezen zie je al snel dat er een aantrekkingskracht is die lange tijd wordt ontkend. Het kan niet, het mag niet. Hier zie je hoe Ruby haar school- en privéleven wanhopig gescheiden probeert te houden vanwege de angst voor vooroordelen van haar klasgenoten. Het is onontkoombaar dat deze twee werelden elkaar toch een keer kruisen. Dat moment komt vrij laat in het boek, als de romantiek ook een vlucht neemt. Deze voorspelbare wending is niet vervelend. Ruby en James hebben chemie en vullen elkaar aan. In dit deel van het verhaal kom je er namelijk achter dat het ogenschijnlijk perfecte leven van James niet zo perfect is. Dit ontdekt Ruby ook, wat een interessante ontwikkeling is. Langzaam durft zij zich steeds meer open te stellen en haar schoolleven meer toe te laten in haar privéleven.

Natuurlijk gaat het niet allemaal over rozen en wordt hun prille geluk meermaals op de proef gesteld, maar Ruby en James knokken zich hier goed uit. Dit is een kenmerk van Young Adult en New Adult-verhalen en hier is de auteur een kei in. Ruby en James vechten, ondanks hun soms hoog oplopende emoties, voor elkaar. Tot één gebeurtenis aan het einde. Deze zorgt voor een ommekeer bij een van de personages en het zorgt er ook voor dat Maxton Hall College van Mona Kasten eindigt met een gigantische cliffhanger. Is de liefde tussen de personages bekoeld of valt er nog wat te redden? Dat is iets waar we in het vervolg achter zullen komen.

Meer recensies van Laurie