Ondanks mijn negatieve verleden wist ik mijn toekomst de kleur van de hoop te geven.

leentje4trixie 25 september 2020
Elizabeth Byler Younts Schreef eerder een trilogie de Amisch een geloofsgemeenschap waar ze ooit zelf woonde.

Nu brengt ze het boek De verborgen kinderen uit een Historische roman.

De verborgen kinderen schetst het leven van de 14 jarige Brighton die samen met haar moeder in Riverside woont een Psychiatrische inrichting.
Het verhaal speelt zich af in de jaren 30/40 en laat ons een kijkje nemen hoe mensen die niet voor zichzelf konden zorgen/spreken behandelt werden.
Brighton's moeder is zo een vrouw en is hoogzwanger als ze in Riverside beland het laat zich raden dat Brighton in de instelling geboren word.
Vele jaren gaan voorbij en Brighton heeft dankzij de goede zorgen van verpleegster Joan een vrij normaal en goed leven.
Op een dag ontmoet ze albino Angel en ze worden goede maatjes die veel steun aan elkaar hebben.
Samen komen ze tot het plan om te ontsnappen maar hoe doe je dat zonder geboorte akte en zonder geld in een wereld die je niet kent en niet iedereen te vertrouwen is ?Maar de kracht van vriendschap en liefde is sterk.

Ik had nooit eerder iets van deze auteur gelezen maar de Amisch is denk ik toch zo mijn ding niet dus ik denk niet dat ik hier iets van gemist heb.

De schrijfstijl van De verborgen kinderen is echt top Brighton/Nell vertelt haar verhaal tegen jou als lezer en het is geen happy story.
Toch heb ik van dit verhaal genoten omdat het goed werd verteld.

De belangrijkste personages zijn deze van Brighton en haar moeder, Joanne , Angel en Grace.
Ik onthoud van Brighton dat het een moedig meisje is met al vroeg het idee van wat ze wil en wat zeker niet met een moeder die niet voor haar kan zorgen moet ze altijd zelfstandig kunnen handelen haar personages komst het meest op de voorgrond heel het verhaal gaat eigenlijk over haar.De rest van de personages zijn belangrijk voor het hele verhaal maar hadden meer aan bod mogen komen.Vooral van Angel en Grace had ik meer willen weten.
Het leven in Riverside is onmenselijk zwaar dit verhaal verteld ons hoe mensen die niet in het plaatje passen behandelt/mishandelt worden met behandelingsmethoden die mijn verstand te boven gaan.

Het verhaal kent geen hoogtes en laagtes de spanning te willen weten hoe en wanneer ze ontsnappen was wat mij bezig hield want dat het Brighton lukt was spijtig genoeg al in het begin geweten hier had de auteur ons beter laten zweten dat had het verhaal beter gemaakt.

Wat dit verhaal me heeft geleerd is dat ik blij ben dat ik niet in die tijd geboren/opgegroeid ben je zal maar niet in het beeld passen dat mensen van je hebben als je niet bent zoals het volgens bepaalde normen past zodat zij menen dat je in Riverside thuis hoort.

Mijn fantasie kent geen grenzen en de auteur slaagt erin mij beelden te doen zien bij wat zij beschrijft.
Ik wil tot slot nog zeggen dat je dit boek zeker moet lezen hopelijk doet het veel mensen tot het besef komen dat iedereen uniek is ongeacht wie je bent of wat je doet.

Een citaat uit het boek: Ik liet mijn hand over de enveloppe glijden.Was dit de doos van Pandora?Als ik dit opende,zou mijn wereld dan in een chaos veranderen , nog chaotischer dan nu ? Pandora had de doos nooit meer kunnen sluiten, en daarna zou haar leven nooit meer het zelfde zijn.

Meer recensies van leentje4trixie