Een droom debuut.

leon 11 oktober 2023
Vrij Uitzicht.
Anya Niewierra.

Anya Niewierra (1964) werd geboren in Kerkrade. Ze is werkzaam als algemeen-directeur van VVV Zuid-Limburg. Anya Niewierra woont deels in Mechelen en deels in de Pyreneën dat geeft het boek een extra dimensie door de mooie beschrijvingen van de natuur, de dorpscultuur en de volksaard van de Catalanen.

Vrij Uitzicht is het debuut van Anya Niewierra, ander boeken van haar zijn;
Het dossier. 2017
Het bloemenmeisje 2020
Ook dat nog. 2021
De Camino. 2021
E-book;
Witte ballonnen. 2022

Het verhaal wordt in de ik vorm verteld door Tess Clement en een onbekende verteller, beide hebben een eigen lettertype en hoofdstuk nummering.

Na een ophanden zijnde scheiding en de dood van haar moeder komt de succesvolle zakenvrouw Tess Clement in een neerwaartse spiraal terecht. Om dit te doorbreken wil ze terug naar het verleden. Ze gaat terug naar Zuid-Frankrijk, naar het bergdorp Mosset, waar ze als jonge vrouw een jeugdliefde beleefde met Benoit, tegenwoordig de burgemeester van het dorp. Mosset.
Ze besluit er te blijven. Als ervaren vastgoedontwikkelaar wil ze het oude chateau van Mosset ontwikkelen. Daar blijkt niet iedereen in het dorp blij mee te zijn. Ze krijgt geheimzinnige berichten en wordt in haar plannen tegengewerkt.

Het Frans Catalaanse dorp gaat gebukt onder een reeks verdwijningen die er in het verleden hebben plaatsgevonden. Jonge vrouwen die met een tussenpoos van 25 jaar zijn verdwenen, terwijl er nu mensen onder verdachte omstandigheden overlijden Dat het kasteel er iets mee te maken heeft staat voor Tess vast.

De verhouding met Benoit verloopt stroef en ook de relatie met een plaatselijke kunstenaar brengt haar uit evenwicht.
De onbekende verteller brengt extra geheimzinnigheid in het verhaal, deze 2 verhaal lijnen vloeien soepel in elkaar.
Langzaam wordt het je als lezer duidelijk, het is in mijn beleving een open einde, misschien komt er een vervolg.

Dit debuut heeft terecht veel lof en prijzen gekregen.
Vreemd genoeg is dit het laatste boek dat ik lees van Anya Niewierra.
Het is nu afwachten op een volgend boek.

Meer recensies van leon