"Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen "

Wat een heerlijk boek weer! Een IJslandse Baantjer, maar dan minder kneuterig (begrijp me niet verkeerd, dit is géén kritiek op Baantjer!!!). Ari Thór, een jonge politieagent (24jr) vertrekt helemaal alleen naar het idyllische vissersplaatsje Siglufjörõur in het onherbergzame noorden van IJsland. ~ "Hier gebeurd nooit iets.' Waar ben ik aan begonnen? Waar ben ik in vredesnaam aan begonnen?" ~ Het boek begint met drie 'verhalen', Een vrouw in nood, Ari, een vrouw die in nood zou kunnen verkeren. Deze verhalen maken dat je boek vanuit verschillende perspectieven leest, maar er wordt niet te vaak geswitcht, het meeste lees je vanuit Ari.
Wanneer Ari aan zijn nieuwe baan begint heeft hij zijn twijfel of hij de juiste keus heeft gemaakt. Hij is een buitenstaander in de hechte gemeenschap waar hij terecht is gekomen. Ari komt op mij over als een lieve sullige jongen waar ik een beetje medelijden mee had op zn tijd!
Wanneer een oude man overlijdt na een val van de trap zet Ari zijn vraagtekens bij deze 'val', maar daar wil natuurlijk niemand iets van horen. Dan wordt er een vrouw zwaar gewond aangetroffen en tijdens het onderzoek hierna komt oud zeer, list en bedrog uit het stadje naar boven. Had Ari gelijk? Wie deed wat en waarom? __ Laat deel 2 maar komen!!

Meer recensies van Letterslezen (Suzanna)