Hotel Happiness - Floortje Sanders

Liens_boekenhoekje 23 november 2022
Hotel Happiness is geschreven door Floortje Sanders en werd in 2022 uitgegeven door Luitingh Sijthoff. Ik vond dit al meteen een heel geslaagd debuut van Floortje. Het is een heerlijke feelgood met voor mij toch enkel onverwachte wendingen. De cover van het boek sprak mij eigenlijk onmiddelijk aan.
De gezellige sfeer die gecreëerd wordt met de kleuren die gebruikt worden vond ik zeer leuk gedaan. De cover deed al vermoeden dat het verhaal zich zou afspelen in de kerstperiode. Ook wekte de vrouw die in het zwart staat afgebeeld met haar koffertje mijn nieuwsgierigheid.
Waar zou deze vrouw naartoe gaan?

Wanneer Lana ontdekt dat haar man haar bedriegt besluit ze om te vertrekken. Als ze een vacature ziet staan om te gaan werken in een hotel twijfelt ze dan ook geen moment. Lana krijgt de job en vertrekt zonder vooraf aan iemand te laten weten waar ze naartoe gaat. Lana komt terecht in een warm team en wordt met open armen ontvangen.

Ze vind het enorm leuk om te werken in het hotel maar zit toch met veel twijfels. Hoe zou het nu met Julien zijn? Zou hij ook nog vaak aan haar denken? Julien en Lana hebben in het verleden al zoveel meegemaakt. Hoe kon het nu zo mislopen? Na een traumatische ervaring in hun verleden was Lana inderdaad niet het leukste gezelschap, maar ze zouden hier toch samen moeten kunnen doorkomen? Ook Julien denkt nog vaak terug aan Lana en wil haar graag gaan zoeken. Hoe kon hij zo stom zijn om iets te beginnen met Cathérine? Julien gaat op
zoek naar zijn vrouw, maar deze zoektocht blijkt niet zonder slag of stoot te verlopen. Julien komt in verschillende benarde situaties terecht en heeft schrik dat hij Lana nooit meer zal terugzien.
Is de liefde tussen Lana en Julien sterk genoeg om alles uit hun verleden samen te verwerken en een plaats te geven?

Lana ontmoet tijdens haar reis en verblijf in hotel Happiness verschillende lieve mensen. Zo ontmoet ze bijvoorbeeld Lenie, een oude vrouw uit de Jordaan. Lenie is als een oma voor haar. Lana kan bij haar altijd terecht voor een luisterend oor of advies. Bij problemen of twijfels ben je bij Lenie aan het juiste adres. Lana wordt hier ook enorm verwent lekkers, kleren en onderdak.
Ook ontmoet ze de knappe Omar. Hij is een gast die verblijft in Hotel Happiness en zeker niets te kort komt. Hij is het gewend om op zijn wenken bedient te worden. Lana voelt zich al snel aangetrokken tot deze oliesjeik. Omar verblijft in het hotel omdat hij op zoek is naar zijn tweelingbroer Mohammed.
Natuurlijk ontmoet Lana ook nog verschillende andere lieve collega's. Zo werkt Lana vaak samen met Patrick. Patrick is als een beste vriend voor haar. Aan een grapje of een serieus gesprek, waar nodig zal het niet ontbreken. Ook meneer en mevrouw Bloem, de uitbaters van het hotel, zijn heel blij met de komst van Lana. En zo maken we kennis met nog heel wat leuke mensen.

Hotel Happiness is een verhaal dat geschreven is vanuit twee perspectieven. Enerzijds heb je hoofdstukken die worden geschreven vanuit het perspectief van Lana en anderzijds heb je hoofdstukken vanuit het perspectief van Julien. Zo ervaart de lezer de gebeurtenissen tijdens de zoektocht vanuit de twee hoofdpersonages. Zullen deze personages nog samen komen?

Floortje Sanders heeft een mooie feelgood geschreven waarin je terecht komt in een rollercoaster van emoties. Tijdens het lezen van het boek ervaar je liefde, verdriet, zelfhaat, angst ... . Dit maakte dat het boek heel realistisch geschreven is. Ik heb heel erg genoten en was dan ook aangenaam verrast toen ik vernam dat dit nog maar het eerste deel is van een tweeluik.

Meer recensies van Liens_boekenhoekje