Geheimen en spookachtige taferelen in het Winterhuis Hotel. deel 2

Linda de Jong 21 december 2019
' Elizabeth herinnerde zich allerlei momenten uit het afgelopen jaar, waarin ze opflikkeringen voelde van een vreemde verleiding. '

In deel twee, van de trilogie, *De geheimen van Winterhuis Hotel* keert Elizabeth Somers - na een lang jaar - eindelijk terug naar het hotel. Nog voor ze zich kan nestelen in het warme en huiselijke onderkomen, heeft ze een afspraak met Norbridge, haar grootvader. Die afspraak lijkt alles overhoop te gooien wat ze dacht te weten over haar afkomst en toekomst.

Er gaat in dit nieuwe verhaal een hoop veranderen, en er moeten nieuwe beslissingen worden genomen, maar of Elizabeth daar klaar voor is? Het goede lijkt lijnrecht tegenover het kwade te staan, maar wat is precies goed en wat kwaad? Ondertussen wordt de situatie in het hotel er niet beter op en lijkt Northbridge onbereikbaarder dan ooit.

Guterson vertelling wemelt van de karakteristieke wintervakantie ingrediënten: met spanning, toverkracht, geheimen, ondergrondse gangen en raadsels, vriendschap en familiegevoel (ook de minder leuke kanten komen aan het licht), de magische bibliotheek en de snoepkeuken. En dan de setting: een met sneeuw bedekt, afgelegen luxehotel. Ze creëren samen, geholpen door de zwart wit illustraties van Chloe Bristol, effectief de sfeer die wij met eindeloze kerstvakantie associëren.

Je zou zo in dit urban-achtige verhaal willen springen, en net als Elizabeth nooit meer weg willen gaan. Zelfs niet wanneer het decor griezelige, spookachtige elementen aan begint te nemen en de spanningen torenhoog oplopen.

Het verhaal is slim omlijst door woordpuzzels, anagrammen, raadsels, puzzels en flinke familieproblemen. Gelukkig hoeft Elizabeth het niet alleen op te lossen, want Freddy, Jackson en Leona zijn weer volop aanwezig, net als de heer Wellington en Rajput. De nieuwe gasten Elana, en haar grootmoeder, Rodney Powter en familie, mevrouw Vesper voegen nieuwe elementen toe aan het nieuwe avontuur.

Bedenk wel dat de leeftijd categorie 9 tot 12 jaar een indicatie is, en er flink spannende elementen in het verhaal (kunnen) zitten voor jonge kinderen, neem het personage Gracella, bonzende geluiden, lichten die mensen achtervolgen, doodskisten, vloeken die zijn uitgesproken, enz.…

Ik heb weer onwijs genoten van het Winterhuis Hotel en zijn gasten.
Klein minpuntje is dat het verhaal van het 2e boek, wat voortborduurt op het eerste en dat het tempo daardoor wat trager ligt. Evengoed had ik het zo uit, want het is nog steeds een heel leuk verhaal. Ik kijk dan ook onwijs uit naar het derde deel, waarmee ik hoop dat Guterson een knallende afsluit zal schrijven van de serie.

Je kunt het boek in volgorde lezen, maar het kan ook als standalone worden gelezen, want er zijn genoeg speelse verwijzingen naar het eerste verhaal.

Uitgever Leopold
Kinderboeken.nl