feelgood met een spannend sausje

Linda de Jong 27 januari 2024
‘’Mijn god, ze was nog net zo mooi als altijd. Vanuit de hotellobby kon hij Lotta over de parkeerplaats naar haar auto zien lopen. Lotta uit de Kabaalstraat, zo had hij haar ooit genoemd, naar de ondeugende, eigenwijze Lotta uit het kinderboek van Astrid Lindgren.’’

Tess is een drukbezet eventmanager en ook een alleenstaande moeder. Lotta is kunstenares en worstelt met een intens verdriet. Mia was zangeres, tot één foute beslissing alles voor haar veranderde.
De levens van de drie vrouwen raken met elkaar verstrengeld tijdens de voorbereidingen van een ABBA tributeconcert. Lukt het ze om boven zichzelf uit te stijgen, of wordt het concert van het jaar hun Waterloo?

Mijn mening
Ik vind het heerlijk om feelgood te lezen, maar af en toe snak ik naar een thriller of een spannend verhaal. En laten de boeken van Marijke Verhoeven, nu precies aan die behoefte voldoen. Als benefits heeft het ook nog een heerlijk nostalgisch ABBA-tintje.

Tess is singel moeder en werkt voor Dansk Events. Ze is druk bezig met de organisatie van een ABBA-tributeconcert, een liefdadigheidsconcert. Het hele event dreigt in het water te vallen, omdat ze er onverwachts alleen voor komt te staan. Al snel gaat alles verkeerd en als klap op de vuurpijl, krijgt ze ook nog mot met de bemoeizuchtige Zweedse chef van het hotel die haar het leven zuur maakt. Alleen moest hij nu echt zo knap zijn?

Sinds kunstenares Lotta haar geliefde verloor bij een verkeersongeval, leeft ze teruggetrokken in haar appartement in het Deense Aarhus. Als ze door de baas van Hotel Rival Park wordt gevraagd om voor de veiling bij het ABBA-benefietconcert een portret te maken van de bekende Zweedse popgroep, beseft ze dat dit haar doorbraak in de kunstwereld kan betekenen. Maar dan komt Lotta erachter wie haar heeft voorgedragen en weet ze niet of ze de opdracht nog wel wil doen.

Mia, ooit Agnetha bij een succesvolle ABBA-tributeband, wordt iets later geïntroduceerd. Ze werkt tegenwoordig in de bibliotheek, al is zingen haar lust en leven. Ze durft amper nog over straat te lopen, doordat iemand haar al jaren het leven zuur maakt. Als ze de kans krijgt om naar Denemarken te vertrekken grijpt ze die met beide handen aan! Maar zal ze ooit het podium weer op durven te gaan?

Het boek begint acht dagen voor het concert en telt af. Door de verschillende perspectieven in het begin moest ik even in het verhaal komen, maar toen ik er eenmaal inzat (kon ik het me niet meer voorstellen en) heb ik het achter elkaar uitgelezen.

Ik had soms echt te doen met de hoofdpersonages. Vooral met Mia, al vond ik haar soms ook een tikkeltje naïef. En die arme Noah, hij doet zo zijn best. Marijke durft haar personages gevoelig neer te zetten, als echte mensen. Hierdoor is er meer oog voor de thema’s als onrecht, machtsmisbruik en ongelijkheid, maar is het verhaal wars van vals sentiment en effectbejag.

Conclusie
Het verhaal is heerlijk innemend en wemelt van de Abba teksten en liedjes, buiten dat je je in het heerlijke Denemarken waant, is dat ook één van de aantrekkelijkheden van dit aanstekelijke boek. Ik heb snel Spotify opgezet, want het was geen houden aan. Je bent gewaarschuwd! De hele dag had ik de liedjes in mijn hoofd (en nog steeds). En je weet, dan is er maar één remedie: gewoon keihard meeblèren.

Genoten!

Meer recensies van Linda de Jong