Een verrukkelijk voszinnig debuut

Linda de Jong 29 april 2022

'Ojee, ojee, ojee,' mompelt August de Vos.

Hij wacht op Suusje Eekhoorn, die hem komt ophalen
'We gaan iets leuks doen,' had Suus gezegd.

'Maar wat, dat is nog een verrassing.'

August maakt zich nu al zorgen. Zijn fantasie gaat met hem op de loop.
De eerste illustraties spreken boekdelen. De zorgen zijn van August zijn snoet af te lezen. Hij zit zelfs een beetje in elkaar gedoken op een tak. Heeft hij nog wel zin in zijn uitje?

Op het volgende blad maak je kennis met Suus de Eekhoorn. Suus is spontaan. Ze houdt van rennen en springen, van ravotten en dollen … Eigenlijk is ze het tegenovergestelde van August, maar ze zijn dikke vrienden.
'Ojee,' denkt August. Wat zal ze toch van plan zijn?

In zijn verbeelding is alles mogelijk. Straks komt Suus met iets heel groots, of engs. Of stel dat ze hem meeneemt naar iets wat hij niet leuk vindt? Kan hij Suus wel vertrouwen? Weet ze dat hij niet van verrassingen houdt?

Help! Een verrassing! is een must have voor thuis, school en naschoolse opvang. Het is een geweldig boek over introvert zijn en het heeft verhaal en illustratie genoeg om een mooi thema over te maken. Hoe gaan we er in de klas mee om? Zijn er ook mensen die zowel introvert als extravert zijn? En wat moet je eigenlijk allemaal weten over introverte kinderen?

Grappig genoeg, bedenk je bij een boek met dit onderwerp, dat er rustige en poederachtige kleurtjes worden gebruikt, maar niets is minder waar. De illustraties zijn natuurlijk, want het verhaal speelt zich af in het bos, maar ze zijn een feestje om naar te kijken. De heldere kleuren sprankelen van de bladzijden. Net als Suus. De tekeningen beslaan dubbele bladzijden en zijn ontroerend mooi en lief en er valt van alles te bekijken en beleven. Het is één groot kleurig avontuur.

Als de verrassing eenmaal bekend is, breekt het zonnetje door op de snuit van August. Oh joh, heeft hij zich daar zorgen over gemaakt?
Dat moet hij voortaan niet meer doen. Toch?

Help een verrassing | Miriam Bos | Uitgever Lemniscaat

Meer recensies van Linda de Jong