Spoorloos, spanning in het eind

Linda de Jong 31 mei 2022
Jarenlang las ik hoofdzakelijk thrillers. Tegenwoordig lees ik alles, van kinderboek tot kookboek, maar spannende boeken blijven trekken. Eigenlijk zocht ik al een tijdje vervanging voor 'de Arlidge-serie' en ondanks ik nooit eerder iets van Mari Hannah heb gelezen, trok dit boek de aandacht. Het zinnetje op de omslag bleef door mijn hoofd heen spoken, want 'mensen verdwijnen niet zomaar,' toch?

Nieuwsgierig naar het hele verhaal, begon ik in Spoorloos. De nieuwe Mari Hannah. Waarin een vliegtuig ineens van de radar verdwijnt.

Wanneer trans-Atlantische vlucht 0113 van Londen naar New York ineens van de radar verdwijnt, snapt niemand wat er gebeurd is. Paniek breekt dan ook al snel uit. Het bericht domineert elke nieuwsomroep en houdt de autoriteiten in zijn greep. De geliefde van rechercheur Kate Daniels bevindt zich aan boord van het vliegtuig, maar Kate wordt gedwongen zich afzijdig te houden van het onderzoek.

Het verhaal is meer gebaseerd op het leven van rechercheur Kate Daniels dan op de feitelijke gebeurtenissen van een vermist vliegtuig, maar verdriet doet rare dingen met mensen en het blijft een spannend verhaal.
Kate kan niet met de verdwijning omgaan en ze is bereidwillig om alle regels te overtreden om erachter te komen wat er is gebeurd. Was Jo op de vlucht, of is haar echt iets overkomen onderweg? De vraag voert haar ver buiten haar jurisdictie.

Spoorloos is een intens en emotioneel verhaal. Mari Hannah verhoogt de spanning beetje bij beetje en neemt de lezer mee in het onderzoek van Kate Daniels, terwijl ze worstelt om het hoofd te bieden aan het vooruitzicht om Jo te verliezen. Ondanks dat ik hiervoor het (hoofd) personage nog niet echt heb meegemaakt, voel ik als lezer haar kwetsbaarheid, pijn en hoop. Ik begon deze recensie met Arlidge en (al lezende,) doet Kate me best aan Helen Grace denken. Alle twee zijn ze onafhankelijk, daadkrachtig en heethoofdig, maar ook emotioneel verbonden aan hun team en slachtoffers. Binnenin klopt een warm en kwetsbaar hart.

Gelukkig heeft Kate steun aan haar directe collega Hank Gormley, want dit is geen gewoon moordonderzoek. Kate wordt flink tegengewerkt. Wantrouwen en behoedzaamheid tussen de meerdere hoofdonderzoekers, bemoeilijken de situatie en zetten de zaak flink op scherp. De spanning zit in de staart.

Spoorloos is een moderne thriller die hoop en angst vakkundig weet te verweven. In deze tijd waarin trauma en verlies vaker dan normaal voorkomen, kan dit gegeven gevoelsmatig best binnenkomen. Wees gewaarschuwd voor hen die graag heimelijk op pad gaan en even niet gezien willen worden, soms is het beter om toch sporen achter te laten. Je weet het maar nooit!

Meer recensies van Linda de Jong