Het is goed wonen aan de zachte kant van de islam

Linda Marie 06 juli 2019
Een boek in eenvoudig Nederlands dat boeit van begin tot eind. Een aanrader!

Na een rustig begin met sprookjesachtige elementen neemt Kader Abdolah je mee in een hoge vaart tot aan het einde van het boek. Er zit veel actie in het boek.

Het is een familiekroniek en tegelijk leer je de geschiedenis van Iran kennen van de jaren onder de sjah - het verhaal begint in 1969 met het in het geheim kijken naar beelden van de eerste Amerikanen op de maan - tot de revolutie, de terugkeer van Khomeini en de jaren van terreur, jihad en radicale islamisering.

Hoewel het boek in makkelijk Nederlands is, is het geen makkelijk boek voor (jonge) lezers. Er komen veel personages in en hun verhaallijnen worden uitgebreid beschreven. Alles in chronologische volgorde. De stamboom aan het begin van het boek heb ik er af en toe dienen bij te nemen.

Er komen ook veel (moeilijke) Perzische woorden in die achteraan in de verklarende woordenlijst zijn opgenomen.

Er staan veel mooie vertaalde Perzische teksten en poëzie in.

Het was interessant om de maatschappij in Iran te leren kennen, de verschillende stromingen binnen de islam - dé islam bestaat niet en het dagelijks maatschappelijke leven onder een gematigde islam.

De schrijver geeft de boodschap mee dat het goed wonen is aan de zachte kant van de islam en dat mensen door extreme situaties extreme dingen doen.

Zie voor een volledige recensie https//linda020.webnode.be

Meer recensies van Linda Marie