Een zieke geest

Linda 10 september 2019
Het boek begint met een leuke quote voorin het boek; “Voor David, Gabriel, Solomon en Evangeline, die me hebben laten schrijven ondanks ons verschil in tijdbeleving. ‘Nog vijf minuutjes’ in mijn wereld is in die van jullie altijd een uur of twee.”

Je maakt gelijk kennis met Luc Callanach, half Frans/ half Schots, nieuwe rechercheur bij team Zware Misdrijven van de Schotse politie in Edinburgh, hij komt bij Interpol uit Lyon vandaan, waar hij door een vervelend incident weg moest. Gedurende het boek kom je erachter waarom hij is overgeplaatst. Luc kan gelijk aan de slag, hij vertrekt met twee collega’s naar Braemar, de Schotse hooglanden, waar een moord is gepleegd, een vrouw is in brand gestoken en de politie linkt dit aan de vermiste Elaine Buxton, een 39-jarige bedrijfsjuriste uit Edinburgh.

De hoofdstukken worden afgewisseld tussen de dader en het onderzoeksteam van de politie. Als ook een tweede vrouw vermist raakt en de tijd begint te dringen, moet Luc opboksen tegen een oud-professor, aangedragen door zijn leidinggevende, die op een andere en snellere manier de dader probeert op te sporen.

De dader, Reginald King, gaat zeer secuur te werk, de vrouwelijke slachtoffers worden met zorg uitgekozen en hij heeft zijn schuilplaats en diverse chemische methodes zeer gedegen voorbereid. Hij heeft echt een zieke geest.

“De wetenschap dat je meester het niet zou tolereren als je niet onvoorwaardelijk meewerkte, was een uitstekende stimulans.”
“Je moest altijd een plan B achter de hand hebben, daar ging het om.”

De collega van Luc, Ava Turner, bijt zicht vast in een zaak waarbij diverse baby’s in korte tijd te vondeling worden gelegd. Ze overleggen en helpen elkaar zoveel mogelijk en leren elkaar zo steeds meer kennen.

De schrijfster beschrijft de handelingen die de dader op de slachtoffers uitvoert echt levensecht. Je gruwelt lekker mee. Het is geen whodunit thriller maar hoe en wanneer krijgen ze de dader te pakken en waarom doet hij dit? Gecombineerd met een vlotte schrijfstijl wil je deze thriller echt niet wegleggen.

Ik kijk erg uit naar het volgende deel met Luc en Ava! Hopelijk worden alle vijf delen vertaald in het Nederlands.

Deze thriller is geschikt voor liefhebbers van de Erika Foster serie van Robert Bryndza en Horen, zien, zwijgen van J.D. Barker.

Meer recensies van Linda