Fantastisch, niet te voorspellen

Liz DivaBooks 04 september 2020
Deze recensie verscheen eerder op de Blog https://divabooks.nl

Door mijn eerdere ervaring met Mara Li haar schrijfstijl en de nieuwsgierig makende flaptekst moest ik dit boek gewoon lezen. Eenmaal in dit boek begonnen liet het mij eigenlijk niet meer los. Zo erg zelfs dat ik over het boek droomde en hoe dit mogelijk verder ging.

In IJzerhart volgen we de jonge weefster Cliona. Zij is een toegankelijk personage wat veel geheimen heeft. Het leuke is dat Cliona zelf niet eens goed weet wie zij precies is en wie haar ouders zijn. Wanneer haar huis afbrand en ze is gered door een droom, gaat ze wonen bij de monniken.

De warmte die hier als een warme deken over Cliona wordt gelegd is als lezer ook voelbaar en erg prettig. De plotselinge ontmoeting met Cú en Heer Declan en zijn vrouw Maeve is ook bijzonder te noemen. Je voelt als lezer dat er dingen niet kloppen maar je kan de vinger er niet op leggen.

Zoals verwacht na zo een goed boek als Half Face weet Mara Li het verhaal zo te vormen en twisten dat wanneer alles op zijn plek valt het ook klopt en al je vragen zijn beantwoord. Op een paar momenten was ik bang voor een Cliché en gelukkig is hier niks van terecht gekomen.

Dit boek heb ik echt als zo prettig ervaren dat ik het zo jammer vond dat het al uit was. Ik wil zo graag meer weten over dit dorp Kilmacdara en welke geheimen er allemaal in Eikenburcht zich schuil houden. De duisternis in dit boek is vrijwel perfect gedoseerd en weet toch een lichte angst te wekken zonder af te schrikken.

LANG VERHAAL KORT

Dit boek pakt meteen de lezer op de eerste pagina. Het laat je niet los tot voor de lezer en Cliona alle stukjes op zijn plek vallen. Het is een boek met een duister verhaal waar ook het licht te vinden is. Cliché is het niet want voor mij liep alles totaal anders dan ik zelf zou hebben gedacht en zit alles ingewikkelder in elkaar dan het op het eerste gezicht doet lijken.

Meer recensies van Liz DivaBooks