eye opener

Lizzie 16 augustus 2019
Kruisverband mogen lezen voor de eerste indie leesclub op Hebban.

Kruisverband is een autobiografisch verhaal.
We starten in de jaren zestig, waar Louzewies nog op school zit, we krijgen gedurende het boek een mooie inkijk in haar leven en haar carrière aan de hand van verschillende anekdotes en grappige situaties leren we haar kennen. Je ziet ook dat ze verschillende keuzes maakt en een levenslang bijleert. Ze laat haar kinderen ook vrij en steunt hun in creatieve keuzes.

Zelf ben ik uit een andere generatie en je merkt echt grote verschillen met hoe Louzewies is opgegroeid en ik.
Zij stamt af uit de naoorlogse tijd waar er echt niets werd weg gesmeten, vrouwen gingen toen nog niet echt voor een carrière. Louzewies wel, wat haar een uitzondering in haar tijd maakte, de vrouwen waren toen nog afhankelijk van hun mannen. De dag van vandaag is dit bijna niet meer denkbaar. Hierdoor werd ze vaak scheef bekeken omdat zij 40 uren per week werkte en de andere moeders thuis bleven om voor hun kinderen te zorgen.
De computer kwam op in de tijd van Louzewies, terwijl wij niet anders gekend hebben, wij zijn op gegroeid met het begin van internet, de gsm…
Het zijn heel wat andere tijden toen en nu, daardoor is het boek voor een andere generatie wel een Eye opener, gewoon omdat er geen besef meer is van de situaties waarin Louzewies zich bevond, voor ons zijn bepaalde zaken gewoon te vanzelfsprekend geworden.
Zoals bv tv kijken en elektronisch betalen.

Louzewies heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het boek aangenaam leest.
Je krijgt als lezer het gevoel dat het verhaal speciaal aan jou vertelt wordt, waardoor je je meer betrokken voelt bij het boek.
In mijn geval was het echt een reis door de tijd.

Het boek zou zeker kunnen dienen voor op de middelbare school, zodat men ziet dat niet alles vanzelfsprekend is en hoe het anders kan.
Zeker ook een aanrader voor wie zich wil verliezen in het leven van iemand anders.

Meer recensies van Lizzie